Skumleturen ferdig. Tre igjen! (15.08.2015)  5

Vestre Torfinnstinden (2,081m) 15.08.2015
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 15.08.2015
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 15.08.2015
På Øystre Torfinnstinden. Valdrestopp nr. 155.
Her begynner jeg på den skumle rappellen, like før jeg fikk håret i bremsen.
I den lette rappellen fikk jeg gjøre det helt selv.
Meg og Geir Arne og selvsagt seigmenn etter den andre rappellen.

Den skumleste Valdresturen

I dag skulle vi gå den Torfinnsturen med rappeller og sånn. Før så grudde jeg meg litt til den, og jeg sa at jeg ville vente med den til etter sommerferien, så jeg kunne oppleve noe fint før jeg døde, men nå var jeg ikke redd lenger og gledet meg litt.

Vi kjørte med Bygdinbåten sammen med Seigmann Geir Arne som skulle hjelpe pappa med å holde orden på meg i rappellene. Vi kaller han for seigmann, for han er veldig glad i seigmanner.

Når vi kom frem så fant vi et sted å slå opp teltet med en gang, og så begynte vi å gå. Det var to andre som skulle gå også, og de hadde kjent meg igjen fra Peakbook. Det var litt flaut. De var veldig høye og så veldig spreke ut.

Fort opp til toppen

Vi måtte gå litt fort fordi vi ikke kunne begynne før nesten halvtolv. De andre voksne gikk litt feil, så da kom vi litt sånn først. Vi hadde bare små pauser og var ganske fort oppe på toppen. På toppen var det en annen mann også, han kjente meg igjen. Han er sånn friidrettstrener og har startet meg en gang. Han sa han håpet at jeg ville løpe litt også, og ikke bare gå i fjellet.

Au! Hår i rappellbremsen

Så skulle vi rappellere. Vi fortet oss for å komme først til rappellen, for pappa sa det blei mye kø og venting og sånn hvis vi ikke gjorde det. Den første gikk kjempebra og ikke så lenge etterpå var vi på den andre toppen. Jippiii!!! Bare 5 Valdrestopper igjen.

Nå kom den store skumle rappellen. Først gjorde Geir Arne, og så kom jeg. Pappa hadde meg festet i et ekstratau, mens jeg rappellerte selv på det store gule tauet. Først var det veldig lett, men så ble det bratt og så skjedde de en ulykke. Noe av håret mitt kom inn i rappellåttern. Det gjorde skikkelig vondt og jeg begynte å gråte. Etter en stund klarte jeg å få det løs, men nå blei jeg skjelven.

De andre var veldig flinke og raske, så pappa sa det var best at vi lot de gå forbi oss, så vi tok en lang pause her. Så kom heldigvis en lett rappell hvor jeg fikk lov til å rappellere helt alene. Det var nesten litt gøy. Rappellene kom på rekke og rad, så like etterpå kom den siste. Her var det også litt skummelt, og jeg ble kjemperedd for pendel og sånn, men Geir Arne pratet masse med meg på slutten og så gikk det bra. På vei opp til den neste toppen var det litt klatring, så her mått jeg ha på tau og vips var vi på den siste Torfinnstoppen. Nå var jeg litt lettet.

Lang tur til flere topper

Jeg hadde aller mest lyst til å gå på alle Valdrestoppene rundt omkring, men pappa sa vi måtte ta en av gangen og at det blei fort mørkt. Vi gikk først ned litt bratt fra toppen før vi måtte gå masse bortover på steiner over noen små topper. Jeg sang på Sommartidersangen som jeg hadde hørt på radio i bilen og så pratet jeg masse om seigmenn, først med pappa og så med Geir Arne. Geir Arne var ikke helt enig i alt jeg fortalte om hvordan seigmenn oppfører seg. Han syntes han hadde mye mer peiling siden han tror han er seigmannekspert. Så da kranglet vi litt, men vi spiste seigmenner også. Den siste bakken til Kvitskardtinden gikk det kjempefort og de voksne blei også slitne.
Varden var nesten den største jeg har sett, superstor, men det var også masse isevind her oppe. Snart kom de store voksne vi hadde snakket med før. De hadde gått en litt annen vei. Og så skulle de sove ute på en topp etterpå. Tøffinger!
Etter at vi spiste litt seigmenn, lakris og pratet med de gikk vi hver vår vei. Vi kunne ikke gå lenger innover i fjellet, sa pappa, men vi måtte ta med en 2000-tulletopp som het Kvitskardoksla, så da gjorde vi det.
På den fikk vi litt fin sol og hadde litt pause, og jeg fikk lov til å sette seigmann på toppen for Geir Arne.
Så laget vi noen gamasjer med teipen til Geir Arne før vi sprang ned en lang snøbakke.

Kjempestor varde på Valdrestopp nr. 157.
Jeg setter seigmann på toppen for Geir Arne.

Mørket kommer

Nå var det slutt på sola og det blei litt mørkt, men vi hadde veldig lyst til at jeg skulle få en liten bortgjemt topp som jeg manglet. Så vi hoppet over flere pauser og gikk dit. På slutten blei jeg litt lei av alle luretoppene, men endelig var vi der. KLokka var nesten halvti og jeg var så sliten at jeg ikke orket mat, men pappa sa jeg måtte spise litt, så da spiste jeg en muffinsbit, en bitteliten sjokoladebit og en bittebitteliten peanøtt som jeg fikk av Geir Arne og drakk masse Fanta.

Veien tilbake var heldigvis ganske lett å gå. Vi så masse rypefugler og en flokk med reinsdyr i mørket og så kom vi til en bro som var nesten helt ødelagt, men vi klarte å gå over. Helt på slutten ble det så mørkt at jeg og pappa måtte dele en hodelykt og endelig kom vi til teltet. Jeg orket en kopp kakao før jeg sovnet.

Det var kjempefint at Geir Arne seigmann ville være med. Det var veldig gøy og fint selv om han var veldig tøysete, men ikke for tøysete!

På vei nedover med Torfinnsene bakenfor.
Den vesle toppen bak der måtte vi også på. Huff det var litt langt.
På den aller siste toppen, nr. 158. kl. halv ti.

Bare tre

Written by Olepetter 29.08.2015 15:18

igjen! Da gleder du deg vel masse til å komme i mål? Tøff tur dere var på, og au så vondt det hørtes ut med hår i rappellen! Lykke til med de siste toppene!

Sprek

Written by frankoord 18.08.2015 22:23

Hei igjen Linn Therese.

Tusen takk for sist, det var veldig hyggelig å treffe på dere i fjellet på lørdag. Det ble jo nesten et hel dag sammen. Artig å være med å oppleve din første høyfjellsrapell og ikke minst få seigmenn på flere av toppene :-) Det skal jeg også begynne å ha med meg :-) Artig turrapport du har skrevet og at du har skrevet litt om broder'n og meg var kuult :-) Og hvem som var sprekest, ja det fant du vel ut på Kvitskardstinden at var deg :-) Vi hadde forresten en fin natt mer eller mindre midt på Mesmogtinden! Kos deg videre med listene og lykke til med innspurten av Valdres toppene.

Sv: Sprek

Written by linntherese 28.08.2015 17:33

Ja det er hyggelig å treffe noen folk på topper!

Takk for at du heier, heia til deg også!

Hilsen fra meg!:)

Gratulerer

Written by Nils 17.08.2015 23:25

masse med en super gjennomført skumletur! :-) Det er en skikkelig tøff tur du har gjort der, altså. Morsom tur også. Julie ville ha elsket klatringen og rappellene over Torfinnstindane, det vet jeg.

Lykke til med de få toppene du har igjen! Nå passerer du snart målstreken, og lista er komplett! :-)

Sv: Gratulerer

Written by linntherese 18.08.2015 21:38

Ja det gjør jeg.

Julie hadde nok likt seg litt, ja.:)

Det går unna....

Written by teme 17.08.2015 17:48

i svingene med deg nå for tiden!Travers over Torfinnstindene er ingen tur i hagen.Så gøy det må være å bli med på tur!!Men nå er vel skolen begynt,og tiden må brukes LITT annerledes.Ha det så bra igjen da!Mvh Terje

Sv: Det går unna....

Written by linntherese 17.08.2015 20:12

Ja desverre må jeg bruke tiden LITT anerledes :)

Gamasjer

Written by Mayhassen 17.08.2015 14:41

Ser at det brukes gamasjer av høy kvalitet, godt valg!

Sv: Gamasjer

Written by linntherese 17.08.2015 20:13

Ja godt valg:)

pappa hadde vanlige og ble våt :)

Modig

Written by Atomsilda 17.08.2015 13:18

Gratulerer! Du er den djerveste jenta i landet. Stå på!

Sv: Modig

Written by linntherese 17.08.2015 20:14

Tusen takk! :)

Tøff

Written by Naboen 17.08.2015 08:22

fjell dame! Fine bilder! Lykke til med innspurten.

Sv: Tøff

Written by linntherese 17.08.2015 20:15

Takk!:)

Ekspert

Written by Garm 17.08.2015 06:32

"Han tror han er seigmannekspert"??? Det er som å seie at Einstein trudde han kunne noko om relativitetsteorien... :)