Løksetind og Langlitinden (08.08.2009)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Langlitinden (1,276m) 08.08.2009

Lørdag 8 aug 09.
Vi kom fra Løksetind som vi hadde tatt på formiddagen. Kjørte til Straumbotn på nordvestsiden av øya. Parkerte ved et grustak på venstre side. Her starter den blå/rødmerkede stien som slynger seg oppover langs Bjørndalselva. Stien er ny-merket og ryddet pga. en konsert som skal være her i morgen. Fra Innerholvannet 576 moh er det småvardet helt opp til topp-punktet. Det er en stor varde med bok. På baksiden går det stupbratt ned på Blåisen.
God utsikt mot Løksetind og ville tinder i vest. Denne øya har 11 topper over 1000 meter. Vi tok en matpause, mens vi kikket på en vegg av regn som kanskje treffer oss på vei ned.
Tid opp 2 timer 30 min. Totalt 5 timer.
Totalt høydemeter: Løksetind og Langlitind 2600m .

Siste ferge til Harstad hadde gått og vi trengte mat og seng. Kjørte over til Rolla. Her traff vi en kar som hadde overnatting, men ikke mat. Han tipset oss om Astrid`s Oase. Drevet av et tysk ektepar som har slått seg ned på øya. Her fikk vi mat, drikke, seng og en hyggelig prat. Her har de også mange husdyr b.l.a haner som kan vekke folk i seks tiden om morgenen (trodde vi ). Men disse hanene sprang skjæra vilt og gol kl 04.30 for de ville ha litt høne....Ja Ja vi kan sove en annen natt. Er dere i området, bør dere ta turen hit.. Nå er vi ferdig med Troms fylke. Den store turen er nok Jiehkkevarri på ski. Ellers er det mange flotte kyst.topper som disse to og Store Kågtind.