Stølsmaradalen - og klargjøring til stortur på Kjerringi (12.08.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Hjelle (146m)
Endpoint Stølsmaradalen (858m)
Visits of other PBEs Stølsmaradalen (846m) 12.08.2015

Parkerte på Hjelle parkeringsplass, og syklet inn til Vetti. Det tok ca 30 min med tung sekk (15 kg). Så var det å fortsette i kjente spor den meget bratte og noe tilgrodde stien Brendeteigen. For å spare vekt, hadde jeg ikke vann i flaskene, for jeg regnet med å finne dette underveis. Men det varte og rakk, og jeg ble småsyk av tørst, ikke minst fordi jeg hørte lyden av Vettisfossen hele tiden. Heiv innpå litt blåbær og markjordbær underveis, men det monnet lite.
Først nesten oppe ved tregrensa fant jeg en liten bekk, og drakk begjærlig. Heretter ble det også bekker i overflod, og mye vått terreng.

Måtte jo bare ta et bilde av Vettisfossen underveis...

Vel framme i Stølsmaradalen fikk jeg den idylliske hytta helt for meg selv. Det hadde vært tett med besøk fram til søndag 9.august, men deretter stille. Nå var det bare å slappe av foran peisen, tørke støvlene, og lade opp før morgendagens stortur på Kjerringi. Det var ikke fritt for at jeg var litt spent, da denne toppen aldeles ikke er noen "walk in the park" når man er alene på tur. Det var derfor sekken min var så tung også; jeg hadde med meg en god del sikringsutstyr i tilfelle problemer. En må ha utstyret i orden, skal en ta Kjerringa!

Gps-en sleit litt nede i trange Utladalen, og de største avvikene (før Vetti) er klippet bort.