Med utsikt rett inn i Trollveggen; Nordre Trolltinden (04.08.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Adelsfjellet (1,314m) 04.08.2015
Norafjellet (959m) 04.08.2015
Nordre Trolltinden (1,482m) 04.08.2015
Video fra Nordre Trolltind:
Fulgte rødmerka sti opp til Norafjellet:
Varden ved enden av rødmerkinga; Norafjellet, med Romsdalshorn og Vengetind i bakgrunnen.
Jeg ville fortsette innover mot Adelsfjellet og helt til Nordre Trolltind, for å få utsyn rett inn i Trollveggen...

For å komme over en flomstor bekk/elv, måtte jeg gjøre en avstikker opp i lia, hvor snøen fortsatt lå. Siden ble det mer og mer snø øst for Adelsbreen, og stadig brattere i flanken opp mot Adelsfjellet og ryggen som ledet mot Nordre Trolltind.

Her dukket endelig Nordre Trolltind opp. Flanken besto av snørenner og sva, men ikke verre enn at jeg greit kunne holde retningen; mot det laveste punktet i skaret før Nordre Trolltind.
Kom greit opp på ryggen, og gledet meg til småklyvinga videre; opp nordryggen på Nordre Trolltind.
Et av flere klyvepunkt på nordryggen på Nordre Trolltind. Man kommer ikke opp her med hendene i bukselomma...
Brått lå Romsdalen for mine føtter! Kjente litt på suget fra avgrunnen her!
Vanvittig egg opp til Store Trolltind. Skjønner ikke at folk tør klatre opp denne!
Utsikt rett bort i Trollveggen. Lite visste jeg at jeg skulle stå på Trollspiret et par dager seinere. (Trollspiret er lengst til venstre i bildet, FØR Trollryggen, og der delvis skjult av en skydott.)
Ser tilbake. Jeg kom til å klyve hele ryggen tilbake til Adelsfjellet.
Man kan fortsette 10-15 m uten tau, før det blir bom stopp. Da er det rappell, før evt klatring opp mot Store Trolltinden.

Jeg måtte bort og undersøke rappellpunktet, ikke minst fordi dette bekreftet at det virkelig var Nordre Trolltinden jeg sto på. (Peakbook-koordinatene avvek med hele 230 meter!)

Så nær rappellpunktet jeg turte klyve uten sikring.
Blikk bort på Trollklørne. Adelsbreen NV til høyre.
Zoom på Brudgommen og pinakkelen Ugla (t.h) blant Trolltindane.

Satte så kursen tilbake, men fulgte denne gangen ryggen hele veien til Adelsfjellet. Det ble mye artig småklyving underveis, men ingen seriøse problemer.

Nordre Trolltind sett fra ryggen et sted i nord.
Fra samme punkt, blikk nordover, mot Adelsfjellet.
Står her på Adelsfjellet - ser sørover ryggen opp mot Nordre Trolltind.
Siste bildet; nedover mot Norafjellet.

Nå var det blitt seint på ettermiddagen, og det var varslet regn fra ca kl 19, så jeg satte farten opp, søkte mest mulig snøflanker ned til Norafjellet, og deretter stien ned til bilen. Jammen slapp jeg å bli våt i dag også.

Merka sti opp til Norafjellet.