Traversen Dårtindan - Lukttinden (04.08.2015)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Mjåvatn (50m)
Endpoint Kammen (210m)

Norges største pf-topper
4.8.2015

TIL TOPPS MIDT I NORGE
Midt i Norge, ved E6, ligger industribyen Mosjøen, som fikk veiforbindelse til Trøndelag i 1924, Nordlandsbanen nådde frem i 1940, og flyplassen sto ferdig i 1987. I 2015 ble den 10,6 kilometer lange Toventunnelen mellom Mosjøen og Sandnessjøen åpnet. Tunnelen er Nord-Norges lengste og gjør det både enklere og raskere å komme seg ut til Helgelandskysten. Den historiske Sjøgata med sine gamle trehus, naust og brygger utgjør i dag den eldste delen av Mosjøen. Fru Haugans Hotel fra 1794 er dessuten Nord-Norges eldste hotell. Et steinkast fra sentrum munner elva Vefsna ut i Vefsnfjorden under det stupbratte Øyfjellet. Vefsna er det største vassdraget i Nordland og var fra gammelt av den viktigste transport- og ferdselsåra i distriktet. Vefsna var også en av Norges beste lakseelver, men ble dessverre ødelagt av lakseparasitt på 1970-tallet. Vefsn kommune består av store skog- og fjellområder, og deler av Lomsdal-Visten nasjonalpark ligger lengst sør i kommunen. Vi besteg Geittinden (1556 moh.) i 2008, da vi jaktet på det høyeste punktet i Vefsn kommune. Fra toppen mintes vi godt den flotte utsikten over Norges nest største innsjø, Røssvatnet. Etter alle våre reiser gjennom Nordland har vi bestandig vært fascinert av fjellmassivet mellom Korgfjellet og Geittinden, der Dårtindan rager høyest. Otto hadde en alenetur til Dårtindan i 2013 og drømte seg bort da han fikk se traversen videre mot Lukttinden i nord. Kort tid etter beskrev han turen for turpartner Johan Solberg, som to år senere var både heltent og spent på dette fjellområdet.
Vi traff Martin Mjåvatn på bondegården sin ved E6. Han åpnet velvillig bommen, og dermed kunne vi kjøre Gammelgårdsvegen øst for Mjåvatnet til snuplassen der veien ender. Skulle det være slik at man ikke kommer seg gjennom bommen med bil, blir det snaue tre kilometer å gå etter veien. Ved snuplassen startet skogsveien, som etter hvert gikk over til sti og forsvant for oss under høyspentlinja. Vi forserte noen bløte partier og litt bjørkekratt opp lia nord for Sanneelva. En og annen varding var å se, men det burde vært tettere mellom vardene og kanskje litt merket! Ved utgangen på Sanderbekkhola var det naturlig å følge høydedraget over Dåeriesåelkie til den første store snøflanken. Faktisk var det muligheter for skiturer så sent som i august i dette området. Herfra ble det stort sett en vandring på fast snø over høydene 1185 og 1205 før vi nådde fjellmassivets høyeste topp Dårtindan på 1346 moh. Vi ble møtt med en imponerende utsikt mot Lukttinden i nord, Okstindane i øst og de høyreiste øytoppene i vest. Dårtindan ble nådd etter cirka tre timer med gåing, og den første matpausen ble inntatt ved varden. Den elegante traversen videre mot Lukttinden svarte til forventningene i godværet. Vi slapp oss bratt ned cirka 50 høydemeter før det igjen ble noen klyvetak opp til Nordre Dårtinden på 1326 moh. Her lettet en vakker fjellvåk som seilte av gårde mot Middagstinden i nord. Vi benyttet de lettgåtte snøflankene over to mindre topper før traversens bratteste parti. Heller ikke her bød det på noen problemer å komme seg opp berget til det flatet ut. Dermed kunne vi ta fatt på sjarmøretappen opp den siste sørvendte ryggen til Lukttinden på 1343 moh. Toppen var fullt på høyde med Dårtindan hva utsikt og utseende angår. På vei ned den vest- og etter hvert nordvendte ryggen traff vi både små og store toppbestigere. I nedre del av snaufjellet ble et parti med bratt og utsatt svaberg passert. Tilbaketuren ledet oss etter hvert ned til en anleggsvei langs høyspentlinja og videre ned gårdsveien til Kammen. Her hadde Martin Mjåvatn og bikkja hans møtt opp for å kjøre oss tilbake til bilen vår, som sto på utgangspunktet. Litt av en service!
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Vefsn kommune i Nordland
HØYDE: Dårtindan 1346 moh. og Lukttinden 1343 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Dårtindan 776 m og Lukttinden 250 m
UTGANGSPUNKT: Mjåvatnet 40 moh.