Ettermiddagstur til Ennebakkvardene (03.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Ennebakkfjellet (1,355m) 03.08.2015
Ennebakkfjellet Nord (1,351m) 03.08.2015
Varden med boken i.
Du har flott utsikt mot de ruvende Nummestolene hele veien opp.
Frustrerende vær i år, regn hver dag og kaldt. Værmeldingene stemmer heller ikke. I dag var brodern og jeg klar for en tur til Ennebakkfjellet. Værmeldingene sa flott vær fra kl 15.00 og jeg og Arne bestemte at han skulle ta fri fra kl 14.00 og være klar kl 15.00. Dagens regnbye kom 13.45 og jeg sa at han bare måtte jobbe til 15.00, så skulle vi se på været da. Det ble med denne byen og kl. 16.00 var vi på vei til Øvstedal og stistart ved vanninntaket der. Fin sti helt opp til Hang, der det henger en postkasse med bok i på gjerdet foran en av hyttene.
Hang med utsikt mot Svindalsholtane
Sendedalselven slynger seg rolig og vakkert fra fossen i Senderdal og forbi i dalen nedenfor Hang, før den stuper utover i Huglafossen.
Videre opp til venstre for hytten lengst til venstre, der starter stien til Ennebakkfjellet. Stien er ikke merket, men den følger kanten oppover helt opp til Middagsgjelet og er lett å følge. Når du kommer dit ser du en stor varde lenger fremme.
Utsikt over Hang, Vik og Seljadalen
Utsikt over Seljadalen
Det hang snøfenner utover stupet hele veien oppover, men vi gikk ikke i snø før vi var kommet nesten opp til hovedvarden. Snøen bar, så det var ikke problemer. Traff et par på vei ned fra fjellet, de hadde fått regnbyen på toppen. Her oppe måtte jakken på, da det blåste kaldt. Vi skrev oss i boken og gikk så opp til Ennebakkfjellet på 1355 moh. Der spiste vi nisten vår i kulden.
Vardene på 1355 moh. Ikke så imponerende som hovedvarden midt mellom toppene.
Værmeldingen lovet oss sol og fint, men vi så ikke solen før vi kom nesten ned igjen til Hang. Gikk så opp på den andre varden 1351 moh.
Varden
Der er det varde og en gammel nedfalt stake. Kikket over på Daurmålsnipa, men vi var kalde og Arne ville ned igjen.
Daurmålsnipa fra Ennebakkfjellet. Fresvikbreen i bakgrunnen.
Får ta den en annen gang, da skal vi gå rundt hele dalen. Vi så ned mot Vikjadalen, men der ligger det utrolig mye snø, og is på alle vannene. Der kan de nok ikke slippe sauene sine i år nei.
Sauene går her oppe rett ved Middagsgjelet.
På veien ned traff vi Livs gamle skolevenninne Henny Marie, på vei opp til en plass med en fin helle, som hun pleide å gå til, litt ovenfor Hang, mot Ennebakkfjellet. Vi tok følge ned igjen. På Hang traff vi også noen kjenninger av Arne, så her er folksomt. Jeg har vokst opp her i disse flotte omgivelsene og under Nummestolene, men i dag oppdaget jeg flere nye sider av disse ruvende fjellene. Oppe i fjellsiden er det bla. et ganske stort, rødt/orange merke, så her er det mye jern. Fin tur, men værmeldingene er ikke til å stole på i år!
Stort hull mellom Ennebakkfjellet og Hang. Skummelt for sauene.