Breithorn aklimatisering (24.07.2015)  5

Breithorn Zentralgipfel (4,159m) 24.07.2015
Testa Grigia (3,479m) 24.07.2015
Visits of other PBEs Rifugio del Teodulo (3,317m) 24.07.2015
Fra vest mot øst på Breithorn.
Våre "ablegøyer" i Breithornmassivet.

Alpetur sommeren 2015 del I

Etter iniativ fra Jørn ble det noe overraskende, gledelig overraskende, alpetur på meg denne sommeren. Litt etter hvert ble gruppen større og innen vi var klare for avreise var vi blitt fem stykker.

Grytidlig start

Husker ikke lenger når jeg dro fra Skrautvål, men det var i alle fall midt på natta på Gjøvik der Geir Arne, Jørn, og jeg kjørte videre med Arne. På morrasia møtte vi Øyvind på Rygge og etter hvert kom vi oss over med det noble flyselskapet Ryanair til Bergamo.
Vi hadde delt oss i to leiebiler, men fikk en litt treg start fra Bergamo siden det andre leiebillaget hadde litt krøll med å få ut leiebilen sin.
Resultat: Vi rakk ingen taubaner fra Cervinia opp til Rifugio del Teodulo og måtte i stedet gå opp som en kveldstur. Med halvtunge sekker og uaklimatiserte skrotter ble det en tøff start. Bare spør Øyvind :-)
Herlig å komme frem til hytta og kveldsmat før vi etter hvert krøp til køys.

Jørn ved Plan Maison.
Utsikt mot Theodulpass og Klein Matterhorn.

Vannrøveri og puslete frokost

To ting står fremst i minnet fra Theodulhytta: Det eneste drikkevannet å få tak i var kjøpevann og dertil heftig priset. For turer hvor man trenger både flere og mange liter ble det en betydelig kostnad. Det andre var frokostene. Eller frokost og frokost? Det var te og kaffe samt noe pjuskete tørrfór.

Tobleronefjellet.

Breithorn

Til tross for at Øyvind kjente høyde og frokosten var stusselig, var ved godt mot da vi ruslet oppover Obere Theodulgletshcer i supervær. Brukte en del tid, hovdesaklig i alpinløypa opp til Breithornplateau og videre innover via Breithornpass og opp flanken til Breithorn. Sneglefart er vel det man må kalle tempo di sniglio. Øyvind droppet forøvrig toppen på grunn av høydesjuke og nøyde seg med Kleine Matterhorn.
Kjempefornøyde var vi på toppen. Strålende sol, utsikt til Matterhorn og tja, helmaks. Det blei vel en seigmann på toppen og tipper jeg.
Vi var nå godt i gang og ville ta med oss Østtoppen også. Jeg, Arne og Jørn gikk ned snøkammen mens Geir Arne satte tempo og gikk rundt via flanken i stor fart og kom til passet like etter oss.
Tåka kom også forresten, så den nydelig snøkamturen ut til Østtoppen ble litt amputert. Vi gikk litt videre og møtte noen klatrere som kom fra Breithorntraversen. Jeg og Arne gikk litt videre på klyvefjell, men droppet videre eventyr grunnet manglende utstyr.
Jørn og Geir Arne ville ta med seg Klein Matterhorn mens jeg og Arne fosset ned til "Die Frühstuckhütte" hvor vi påtraff Brekke sengeliggende oppe på rommet vårt.

Været dro seg til og værmeldingene spriket angående neste dag. Utover natten ble det bustete med vind, sludd og annen moro.

Gutta på toppen.

Hvordan den dagen ble kan man lese om her.

Flere bilder

Endelig

Written by hmsv1 20.12.2015 15:10

Verdt å vente 5 måneder på en liten smak av alpeturen din! Fint bilde av Tobleronefjellet forresten :) Ser frem til flere historier fra sommeren.....