Kolingseggi fra Liaset (31.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Liaset (695m)
Endpoint Samme (695m)
Ascents Kolingseggi (941m) 31.07.2015 15:15
Visits of other PBEs Liaset stølsveg (437m) 31.07.2015 13:55
Liaset p-plass (695m) 31.07.2015 14:10

På vei til hytten på Mjølfjell passet det godt med en liten avstikker til Kolingseggi en nokså anonym liten topp som ligger langs den T-merkene stien fra Lemme til Oppheim i Voss kommune. Turen og toppen er omtalt i Opptur Hordaland av Finn Loftesnes og OppturAnne (Anne Rudsengen).

Parkering med formidabel utsikt før Liaset-stølen
Paraglider fra Voss gjør seg klar til tur!

Fra Raundalsvegen kjørte vi opp ved gården Kløve og tok av en sidevei mot høyre til Lemme. Har starter Liaset stølsveg - bompenger kr. 20 cash kontant. Vel anvendte penger, for veien fører en 3km og nesten 300 hm opp mot fjellet til den flott beliggende Vossastølen Liaset. Stor og fin parkeringsplass på Liaset p-plass. Utsikten herfra mot Lønahorgi er bare fantastisk. Dette må være en av P-plassene med den flotteste utsikten på Vestlandet! Det ankom to ungdommer med paragliderutstyr som vi snakket litt med. De fortalte at det er et populært startstrek for paragliding like overfor parkeringsplassen. Her er det satt opp vindmåler som gir kontinuerlige data for vindstyrke og retning via internet. Vi ønsket dem en god luftetur og fortsatte mot vårt mål. Noe utydelig og våt sti over setervollen, men deretter fint rødmerket sti oppover mot Kolingseggi. Fortsatt ligger der en del snøfelter i terrenget over 800 moh. Vi brukte ca. 1 time opp til toppen som er markert med en varde og rester etter et trigmerke. Høyeste punkt ligger på en fjellknaus litt nord for varden på GPS 365245 6734141.

Astrid på Kolingseggi. Vossabygden og Lønahorgi i bakgrunnen
Utsikt nordover mot Skorseteggi
Liaset-stølen mot Lønavatnet og Voss
Liaset med Lønahorgi i bakgrunnen

Mange andre ute på tur denne dagen - traff vel 10-12 andre både barn og voksne. Retur samme vei.