N-Trøndelags høyeste punkt. Jetnamsklumpen (1512moh) (29.07.2015)  6

Jetnamsklumpen (1,512m) 29.07.2015
Visits of other PBEs Jetnamselven - parkering (791m) 29.07.2015
Riksrøys 203 B (1,073m) 29.07.2015

Vi hadde lenge tenkt på at vi måtte komme oss opp på Jetnsamsklumpen. Vi har vært rundt om kring og gått på mange topper, men ennå ikke vært på den høyeste toppen i Nord Trøndelag.
Etter en kikk på yr.no, fant vi ut at det eneste stedet i en 40 mils radius som ikke meldte regn var Børgefjell. Og siden vi vile ha en topptur den siste ferieuka, var saken klar.
Jetnamsklumpen ligger godt inne i Børgefjell Nasjonalpark og vi må til Sverige for å komme oss dit på en dagsmars.

Her er RødeKors "hytta" som er nevnt i forskjellige turrapporter. Jeg lurte på hvordan den så ut. Det trenger ikke du heretter. Her er bunkeren..
Like bak Røde kors hytta, (50 m) ligger en parkeringsplass som man kan campe på. Her er noen nederlendere til venstre med en KJEMPE hund som viste seg bare å være en vennlig bamse. Til høyre en ensom tysker på tur tilbake til gamlelandet og så til Kroatia i sin Toyota Landcruiser. Vi camper i midten med Runes Lavvo. Den følte seg nok hjemme her i Sverige.
Hvis man senket blikket noe under traskingen, kunne man finne Blålyng.
For de med sans for latin: (Phyllodoce caerulea)
Hvis man senket blikket noe under traskingen, kunne man finne Blålyng. For de med sans for latin: (Phyllodoce caerulea)
De første 5 km var det en og annen stein som markerte stien nesten frem til grensen.
Hadde ikke før kommet ut på fjellet, så fant snøen oss. Varmen fra sola var uvant men kjærkommen.
Teksten på baksiden av røysa viser at den er satt opp i 1930.
Etter 6 km kom vi til Riksrøys nr 203 B. Bildet er tatt fra Svensk side og mot Norge. Topp 1111 er første toppen du kommer til (til høyre i bildet). Teksten på baksiden av røysa viser at den er satt opp i 1930.
Størstedelen av turen hadde vi målet i sikte.
Så dukket det opp noen nysjerrige tilskuere..
Endelig øverst i Nord Trøndelag..
Gratulerer med dagen kone.
Endelig øverst i Nord Trøndelag.. Gratulerer med dagen kone.
Skål alle sammen. En toppdram går greit så lenge resten av turen ikke er for luftig.
Høyere skål er det ikke mulig å få til for en Nord Trønder. S K Å L !!
Hadde ikke før begynt nedturen før fjellet tok på seg hatten sin.
Midt nede i fjellsiden tok vi et blikk rett opp mot toppen. Sola skinte plutselig gjennom skydekket som var som blåst bort en kort stund.
Også på tur ned fikk vi besøk av en flokk rein. Hundrevis av rein. Overalt rundt oss..