Trippel i Ytre Sogn (27.07.2015)

Written by ilyslo GSM

Ascents Krakhellenipa (568m) 27.07.2015
Risnesnipa (776m) 27.07.2015
Sågneskollen (516m) 27.07.2015
Med base på idylliske Birkeland camping i Hyllestad, hadde vi tre fine dager med utflukter i området. Gygrekjeften var flott blikkfang fra campingplassen, butikken på Hyllestad, og alle toppane.
Mandag kveld gikk vi til Risnesnipa fra Hovland. Strevde litt med å finne stien i starten, men cluet er å konsekvent holde seg til røde merker oppover (virker svært logisk i teorien). På toppen etter vel 2 timer i rolig tempo med fotograferingsfokus.

Tirsdag tok vi ferja kl 12:35 frå Rysjedalsvika i strålande vær. Gjennom høgt gras den første delen av turen, som medførte tosifra antall flåttbitt der vi vandra i shorts oppover. Vi børsta flåtten av armer og bein, og trudde vi hadde avverga angrepet. Men etter turen skjønte vi at vi hadde gått på tidenes flått-smell. Bortsett fra dette var turen flott, og vi såg Kollsnesmasta heime til Øygarden (men litt disig). Vi fulgte skiltet "Krakhellenipa" oppover, og kom ned ved stien ca 1 km lenger sør.

På platået innover mot Krakhellenipa
Onsdag var heimturdag, men vi tok med oss fine Sågneskollen ved Rysjedalsvika før drog heimover. Fin sti opp, godt merka.

Takk for turrapporter

Written by Stigun 31.07.2015 22:21

til fjell jeg foreløpig kjenner kun som hjemlig nordøsthorisont!

Sv: Takk for turrapporter

Written by ilyslo 31.07.2015 22:30

Det varer nok ikkje lenge før dei er kryssa av ;)

I samme nærområde!

Written by knutsverre 30.07.2015 19:49

Vi var samtidig i Hyllestad! Synd vi ikke møttes. Angående Risnesnipa - var dere på høyeste punkt (kommunetoppen) eller utsiktstoppen mot sør? Se min rapport av 27.6.2014 -http://peakbook.org/tour/91437/Høgeheia+og+Risnesnipa.html

Sv: I samme nærområde!

Written by ilyslo 30.07.2015 19:58

Det var morsomt at vi nesten møttes! Vi hadde tenkt å gå til 777m først, og så videre til utkikkpunktet. Men skyggene var blitt lange, og det var stemning for å ta igjen utkikkspunktet ved neste anledning. Takk for fine rapporter å ta utgangspunkt i ved planlegging av turer.