Jetnamsklumpen (29.07.2015)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Parkeringa ved Jetnamselven (791m)
Endpoint Jetnamsklumpen (1,513m)
Ascents Jetnamsklumpen (1,512m) 29.07.2015
Visits of other PBEs Jetnamselven - parkering (791m) 29.07.2015
Riksrøys 203 B (1,073m) 29.07.2015
Ble invitert med på tur med mine faste fjellvenner. Jetnamsklumpen var målet. For å komme dit må man inn i Sverige. Det er Nord Trøndelags høyeste topp. Starten foregår fra en parkeringsplass der Jetnamselven kommer inn til vegen et stykke før Stekenjokk, om man kommer fra syd. Vi hadde to alternativ, enten kjøre om Nordli og Gjeddede eller om Røyrvik og Blåsjøn. Vi valgte det siste. 37 mil logget jeg før vi var ved Røde Kors hytta. På hjemveien valgte vi ruta om Nordli. Mye grusveier på Svensk side. En ting å merke seg er at det ikke er lov å ut av bilen på denne veien i området rundt parkeringa i hekkesesongen, det vil si mai og juni. Finnes sikkert en oppdatert oversikt over dette hos det svenske politiet. Grunnen er miljøkriminalitet, i hovedsak eggtyverier. Vi telta på parkeringsplassen sammen med tvilsomt utseende Nederlendere og en Tysker. Møtte også to Nordmenn som hadde gått turen den dagen. De advarte om elver med mye vann, men ellers hadde de hatt en fin tur. Neste morgen opprant og vi starta turen like før klokka 9, gårsdagens menn hadde brukt 11 timer så vi vurderte at vi trengte dagen. Måtte over ei av disse elvene det første vi gjorde, fant et sted der vi kom oss over tørrskodd. Var helt fint å gå videre. Fant straks en sti med litt varding som vi fulgte til neste elv. Veldig lettgått i starten. Denne elva styra vi litt mere med å krysse, men klarte til slutt å finne et sted der vi kom over tørrskodd ved å hoppe over et lite stryk. Vi så aldri noe til den utedassen som er nevnt i andre rapporter. Herfra tok vi turen opp på høydene for å få med oss de på turen mot fjellet. Her oppe var det også en grensevarde for riksgrensa. Fulgte høydedraget bortover, men valgte å gå under Jetnamsfjellet på sørsiden. Herfra og opp var det snø og stein i fin blanding. Generelt mye snø i fjellet, nesten heldekkende i nordhellingene. Vurderte ei stund om vi skulle prøve fra øst opp på klumpen, men så et nokså bratt parti med en del snø i og rundt så vurderte at det kunne være for farlig, samme vurdering ble gjort om å gå opp rett fra nord så vi gjorde som nok de fleste gjør å gikk rundt og opp fra nord vest siden. Greit her, men tungt opp i snøen. På toppen var det litt uklart hva som var høyeste punkt, men satset på at varden sto på det punktet så vi gikk dit. På nedturen gikk vi på snøen høyere opp enn hva vi gjorde opp, men det letta nedturen mye. Valgte å gå lavere i terrenget tilbake så gikk i rett linje mot enden av Jetnamsvatnet. Der tok vi over et lite høydedrag og til den elva vi strevde litt med. Var heldigere nå, lettere å krysse lengre nede. derfra stort sett samme rute som opp. I det aller vesentligste lettgått terreng, men stein i høyden. Mye rein i området over Jetnamsvatnet, reineieren passerte oss også i det minste helikopteret jeg noen gang har sett. Nummeret før leketøy. Lang vandring for en ellers nokså lett topp.
Røde kors hytta
Parkeringsplassen med Jetnamsklumpen i bakgrunnen
En av de vanskelige elvene
Glimt av finvær
Riksgrense røys, Rr203b
Jetnamsvatnet fra øst
Jetnamsklumpen fra nord øst
Topp punktet
På tur ned fra toppen på nordsiden
Eggen til venstre viser ei mulig oppstigning fra øst
Mye rein ved Jetnamsfjellet
Jetnamsklumpen slik vi så den det meste av turen

Missing title

Written by Karina 02.08.2015 09:35

Tøff tur!Fine bilder :)

Sv:

Written by miombo 02.08.2015 21:26

Va en lang men fin tur. Vi så ikke dassen da.