Kommunetoppraid i Nordhordland (27.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fedje
Endpoint Rossland
Ascents Eldsfjellet (324m) 27.07.2015
Fedjebjørnen (41m) 27.07.2015
Litlåsfjellet (109m) 27.07.2015

Mye kjøring men fine turer i vakre Nordhordland

Når været ikke har vært det beste i høyfjellet og snøen fremdeles er der, valgte jeg å heller raide litt topper i lavlandet denne uken. Valget denne dagen ble kommunetopper topper i Nordhordland. Tenkte å få litt fart på listen over Hordaland kommunetopper.

Fedjebjørnen - Fedje kommune

Jeg dro fra Bergen litt utpå ettermiddagen. Søkte opp Fedje på Google maps og kjørte avgårde. Selvsagt var jeg den eneste bilen som stod på kaien på Fosnøyna. Neste ferge gikk ikke før kl 16.20. Nesten en time til. Kom meg omsider ombord og stod på dekk mens jeg nøt utsikten mot Fedje. En fantastisk koselig øy. I Bergen regnet det kraftig mens jeg kjørte hjemmefra. Her ute i havgapet skinte solen som bare det. Samtidig så jeg de store skyene som hang over Vestlandet i sør. Fergeturen tok ca 20 min og jeg betalte 200 kr for tur/retur. En grei pris. Da jeg kjørte i land fulgte jeg veien mot Stormark. Parkerte ved en innkjørsel litt nord for "toppen".

Fedjebjørnen er vanvittige 42 moh. Den krever en god dose fjellerfaring. Neida. Man skal ikke undervurdere den. Jeg gikk i en felle da jeg oppdaget et vann som gikk på langs med toppen. Var litt vegetasjon i midten som jeg gikk på, men jeg kom ikke helt tørrskodd over. Så klyvet jeg opp Fedjebjørnens beryktede østvegg. Hadde lest at både Øyvind M og Sondre hadde gjort dette. Det var gøy. Stod på "toppen" og nøt utsikten over Fedje. Utrolig god 360 graders utsikt fra en så lav knaus. Fedje er en paddeflat øy. Her så jeg langt inn i Sogn og videre nedover Vestlandet. Toppunktet er på den høyeste steinen. Det er bolter etter trigpunktmerket rundt denne. Satt her og nøt den friske brisen mens jeg ventet på fergen tilbake til fastlandet.

Fedjebjørnen
Fedje er en nydelig øy

Litlåsfjellet - Austreim kommune

Tilbake på Fosnøyna fulgte jeg veien mot Mongstad. Parkerte ved noen hus like sør for Litlås. Så hoppet jeg over et strømgjerde og banet meg vei gjennom skogen og opp til toppen. Tok ikke lang tid opp her. En varde markerte toppunktet. Jeg skrev meg inn i boken på toppen og la til en setning da jeg så navnet på boken var "Mølefjellet". Jeg skrev "Dette er Litlåsfjellet".
Gikk ned igjen til bilen og kjørte sørover igjen.

Toppen av Litlåsfjellet

Eldsfjellet - Meland kommune

Før Nordhordlandsbrua tok jeg av mot Holsnøy og kjørte forbi Frekhaug. Jeg fulgte skilting mot Rossland. Jeg tok av mot Skurtveit og kjørte inn på den smale veien. Parkerte rett ved en gård. Garantert privat eiendom så det beklager jeg. Skulle ikke stå her lenge uansett. Fulgte veien et lite stykke innover og åpnet en inngjerding til noen kyr. En diger ku sperret veien og jeg ville ikke trenge meg på. Stod noen minutter og viste at jeg ikke var noen trussel. Plutselig stod alle kyrene og så på meg. Kuen i veien gikk etterhvert vekk og brydde seg ikke om meg. Jeg klatret over gjerdet på andre siden og fant en sti med et retningsskilt merket "Eldsfjellet" gikk deretter forbi et skilt som var merket "Varden 324 moh". Det var toppen. Flott sti oppover her. Solnedgangen var på vei og berget var helt tørt. Utrolig fin stein oppover her. Den var hullete og porøs og for det meste svaberg. Gav utrolig god friksjon.

Solnedgang fra Eldsfjellet

Kom etterhvert til et vann hvor jeg stoppet opp og nøt stillheten. En frisk bris sørget for at jeg ble nedkjølt. Tok fatt på de siste høydemeterne før jeg stod på toppen. En stor varde med rød og hvit stang på siden markerte toppunktet. Stod her en stund og nøt utsikten og solnedgangen. Skrev meg også inn i boken. På toppen av Meland kommune. Ned igjen løp jeg litt innimellom. Steinen her var så tør og fin at jeg bare måtte sette fart. Tenk om alle fjell hadde slik fast og fin stein. Dagens tur var over og jeg satte nå kursen mot Bergen igjen.