Endelig Hanekamtinden! (27.07.2015)  6

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Hanekamtinden (536m) 27.07.2015
Øyvind og Ola Iver på toppen...

Denne toppen har jeg i mange år kikket på med et visst begjær. Den ser veldig spennende ut fra så godt som alle kanter, kanskje spesielt fra Laskestadsida. De siste ukene og månedene har jeg prøvd å finne ut av enkleste vei til topps uten å bli så veldig mye klokere. At den blant en del av de lokale er å karakterisere som et "karstykke" har ikke gjort interessen mindre.

Når vi i noen dager hadde besøk av klatre/sikringsdyktige i Steigen bød muligheten seg, og under en tur med ungene til Vesthornet som ligger rett ved, ble det bestemt at østsida nok var beste sted å prøve seg.

Været dagen etter var grått, med noe vind og litt lett yr i lufta. Vi startet opp en bratt gressbakke sør/sørøst for toppen. Her gikk det et fint sauetråkk oppover. Vel oppe over kanten dreide vi østover opp ryggen mot fortoppen. Turen opp hit gikk i greit tempo. Alle var interesserte i å finne ut hva som ventet oss lenger oppe. Da vi kom opp så vi at det nok ikke ville bli mer enn lett klyving til toppen, men jeg var i alle fall interessert i å sikre opp, da det var temmelig råtten fjell her (mange ras i sørsiden), og i tillegg ganske bratt. Spesielt rett ned til høyre for innsteget. Men mange gjør nok dette usikret uten problemer.

Øyvind ledet opp, først et par meter direkte opp (noe eksponert), før han trakk ut til venstre over en liten lynghylle et par meter i lengde, rundt på utsiden av en liten kant dekket av lyng (litt eksponert) og så litt krafsing opp den lyngdekte sida (lyng er et stikkord her altså). Et lite opptak helt på slutten. Jeg fulgte etter, og det gikk helt greit. Til slutt halte også Ola Iver seg over kanten. Jeg var svært fornøyd med å endelig stå på toppen her! Ingen toppvarde her (lite stein her), men en t-skjorte festet i et metallrør og restene av et blått nylontau vitnet om tidligere "karstykker" opp hit. Vest-siden så vanskeligere ut enn ruta vår, så jeg tror nok dette bør være normalruta hit. Eventuelt så vi en mulighet opp en bratt gress/lyng/bjørkerenne fra nord. Da kommer man opp rett til det siste opptaket til toppen. Det vil allikevel by på en betydelig lengre anmarsj og mye mer bushing.

Vi valgte å gå sikret ned samme rute på returen. Ola Iver først, og så jeg med Øyvind et stykke bak. Krevde en del forsiktighet nedover med fingrene gravd dypt ned i lyngen. Vel nede fra klyvingen gikk vi et stykke ned på ryggen før vi satte oss ned for å spise. Da fikk vi se et fantastisk skue - seks (6!) havørn som lekte seg i lufta over oss. Sjelden kost selv for en som har tilbrakt minst et par-tre år av sitt liv på ferie i Steigen.

Returen herfra til bilen foregikk hendelsesløst. Men dette er en tur jeg kommer til å huske en god stund framover!

PS: toppunktet er nok noe feil her på peakbook, men endrer det ikke da GPS-en min var noe "ute" denne dagen.