Røssjøkollene (25.07.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Storlægerplassen (975m)
Endpoint Storlægerplassen (975m)
Østre Røssjøkollane (1,274m) 25.07.2015
Veslefjellet (1,075m) 25.07.2015
Visits of other PBEs Røssjøkollhytta (1,195m) 25.07.2015

Tur sammen med Hans Thorvald. Kjørte inn til Storlægerplassen og parkerte der. Fylte like etter at vi hadde startet å gå ut spørreskjema om Langsua Nasjonalpark, og gikk like etterpå inn i nasjonalparken markert med en flott stein. Gikk etterhvert bortom Veslefjellet, hvor høyeste punkt ikke var ved den første varden, men litt nærmere Røssjøkollmassivet. Gikk tilbake til råket og fulgte dette opp langs Tronhusbekken, og til Røssjøkollhytta. Her var folk, da det røyk fra pipa. Fra hytta tok vi rett sørover i terrenget til den sørøstre Røssjøkollen, og deretter raskt over østre Røsssjøkollens to toppunkter. Derfra ned igjen til et råk som ikke er tegnet inn på kartet, men som virket til å fortsette vest for Røssjøkollenes hovedtopp og kanskje inn på råket mellom Toftsetra og Skjelbreia.
Tok av fra dette råket og gikk så opp på Røssjøkollenes hovedtopp hvor vi skrev i toppboka og klippet av på topptrimkortet. Ved varden her satt Gerd og Arne Flugstad, og vi hadde følgelig et meget hyggelig opphold på toppen her. Herfra tok vi bratt ned, over Røssjøkollbekken, og enda brattere rett opp til den vestre Røssjøkollen. Her hadde vi en kort prat med et par som også gikk runden om toppene. Kaldt og surt på toppen så det ble en kort stopp før vi fortsatte videre til det siste av toppunktene rundt Røssjøkollvatnet, Sørvstre Røssjøkollen. Herfra ned igjen til råket ved Tronhusbekken, og fulgte så råket ned igjen til bilen.
En flott tur i et greit men litt kaldt turvær. Røssjøkollene byr på flott utsikt i alle retninger, og selv om det var overskyet var det lett å plukke ut Jotunheimtoppene helt vest til Falketind.