Kulturell tur med Ås turlag til Håøya - Varden (25.07.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Håøya kaj
Endpoint Nordtoppen - Varden /retur (231m)
Ascents Varden i Frogn (230m) 25.07.2015

Ås turlag hadde tur til Håøya 25.7. Meldte meg på fordi jeg hadde mistet bildene fra forrige tur med kajakk over fjorden. Dette ble en kulturell høydare. Nevner sykkeltur hjemmefra til Drøbak tidlig en lørdags morgen (ca 15 km). Så båttur over til Håøya sammen med ca. 15 andre turgjengere. Omvisning på nordsiden av øya med orientering om boligene til den gamle sprengstoffabrikken som ble nedlagt etter en eksplosjon i Arkangelsk i 1918. De produserte krutt til franskmenn under 1. verdenskrig. Videre så vi kasjmirgeitene som rensker Håøya for kratt. Videre så vi Mølla der sprengstoffet ble laget, og gangen bort til Håøya naturprosess hvor sprengstoffet ble blandet (nesten russisk rullett). Det ble den gang utført av uteliggere, løse damer og innsatte fra Oslo. Servering på Håøyas ysteri med geitost, surdeigbrød og diverse til. Kan sterkt anbefales. Så retur og bestigning av Håøyas høyeste punkt. Det viste seg vel at det er tvilsomt om jeg faktisk var på øyas høyeste punkt siste gang jeg var der i 2010. Jeg hadde vært på den sørligste toppen på øye (som er avmerket i Peakbook). Norgeskart.no viser at den faktisk er høyest med sine 229,4 m. De andre toppene er 228,6; 228,7; og 229,1. Så her er det bare 30 cm differanse.

Peakbook-punktet på sørtoppen(229,4 m).

Det var også en varde ca 150 lenger nord for sørtoppen (228,6 m). Begge disse viste ca 115-117 m på min GPS.

Steinvarden på toppen ca. 150 m nord for sørtoppen (228,6 m).

Dernest er det en nordtopp med ett gammelt luftartilleri-anlegg. Dette punktet viste ca. 220 m på min GPS. Dette er sannsynligvis det høyeste punktet, det ble også fortalt fra lokal guide, men norgeskart.no sier 229,1 m. Denne toppen ligger ca. 350 m nord for sørtoppen.

Nordtoppen like ved luftvernartilleri-stillingen (228,7 m)

Like ved denne nordtoppen var det flere bergknaster som kunne aspirere til å være høyeste punkt. Var innom alle sammen som å helgardere.

Bergknastene rundt nordtoppen som aspirerer til å være Håøyas høyeste punkt alle sammen (229,1 m).
Rester av gammelt luftvernartelleri på nordtoppen