Bessehøe (22.07.2015)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Maurvngen (975m)
Endpoint Besshøe (2,258m)
Ascents Vestre Bessfjellet (1,606m) 22.07.2015
Besshøe (2,258m) 22.07.2015
Nordøst for Besshøe (2,020m) 22.07.2015
Visits of other PBEs Besseggen Fjellpark (970m) 22.07.2015
Var omsider i Jotunheimen. Plana var å bestige Surtingsue, men min dårlige form for dagen og korte avgangsintervaller på første og siste båten på Gjende fikk meg til å se på alternativer. Følte ikke jeg var i stand til å gå 1,5 timer fortere enn den estimerte tida. Da ble Bessehøe et alternativ som jeg kunne gå til fra der jeg bodde. Ble formen for dårlig kunne jeg jo snu når det paset meg. Dagen opprant med lettskyet fint vær. Ikke spesielt varmt men ok. begynte å gå fra campingen Maurvangen kvart over ni på morgenen. Fulgte merket sti mot Gjendesheim og tok av mot Glitterheim når jeg nådde Bessegg stien. Gikk der en stund i kø før jeg kunne ta av til høyre mot Glitterheim. Var godt og rolig å kunne gå med litt færre folk rundt seg, selv om det var flere her og enn meg selv. Funderte litt over enkelte jeg så på vei til Besseggen, hverken fottøy eller form så ut til å være tilpasset turen.
Når stien krysser elveosen ved Bessevatnet svingte jeg av til venstre og opp mot et høydedrag som gikk mot Bessehøe. Fin hytte å sitte i le av ved elveosen for en eventuell matpause. Valgte den ruta på høydedraget etter anbefaling i en turrapport jeg leste. Tørt å fint å gå her og høydemetrene kommer lett. Inn mot selve fjellet så jeg andre som kom fra ei lavere rute nærmere vannet. Skjønte etter hvert at dette var den vanlige ruta og valgte derfor den ned igjen. På vei både opp og ned er det viktig å treffe det som kalles "Brue" som er en smalere passasje opp mot fjellet. Fra der selve Bessehøe starter er det spredt varding helt opp til toppen. I skodde blei det litt for spredt. Ingen spesielle utfordringer her annet enn lengde og høyde. Var dessverre skodde på toppen hele dagen så en fin utsikt blei ikke benyttet. En fin men forholdsvis lang dagstur.
Bessevatnet med Bessehøe i enden
Mot Bessehøe langs ryggen
Fra starten av selve fjellet og tilbake langs den ryggen jeg fulgte
Toppvarden på Bessehøe
Selve Besseggen og bandet i enden av Bessevatnet
Fine snørenner å skli ned på nedturen
Mye godt drikkevann å finne
Utsikt mot campingen et stykke etter osen til Bessevatnet.