På jakt etter Hemsedals via ferrata (24.07.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Lille Skardsnuten (1,257m) 24.07.2015
Røgjin (1,370m) 24.07.2015
Røgjin N (1,350m) 24.07.2015
Vesle Røgjin (1,260m) 24.07.2015
Skardsnuten (1,309m) 24.07.2015
Hold deg unna flanken nord(øst) for Lille Skardsnuten! Ellers fint turterreng. Tror koordinatene for Røgjin Nord er feil her på peakbook...
I nordflanken på Lille Skardsnuten trodde jeg kanskje via ferrataen var gjemt... flanken ble "støvsugd".

Formiddagens mål var klart definert: Finne via ferrataen i Hemsedal, som visstnok skulle gå opp til Røgjin/Skardsnuten. Hadde ikke klart å finne noe mer info om denne, og den som leter skal finne, så nå skulle jeg lete! Kjørte først opp veien sør for toppen, og synfarte klippene, men hadde lite tro på noen rute der, og gikk for nærmere utforskning av nordflanken. Syntes til og med jeg så noe wire og greier, og fikk blod på tann; opp steinur og kratt, og tenkte jeg møtte på en sti snart. Neida.

Helt oppe under brattveggen kunne jeg fastslå at her var det ingen VF. Vurderte å prøve å klyveklatre østegga; det var bare 20-30 bratte metere som hindret meg fra å nå opp her. Nei, det ble for risikofylt uten tau. Så fulgte en fryktelig omgåelse av nordflanken, hvor jeg ble tvunget ned til 1100 meter. Her unner jeg ingen å gå, pyton terreng. Så åpnet flanken seg opp, og jeg kunne ta meg greit opp nordflanken til laveste punkt i sadelen og videre til topps. Artig topp med fin utsikt! 1 t hadde jeg brukt til nå på all baksinga, og var ganske skjelven i beina.

Imponerende høy og tynn varde i stein m/flagg, og fin utsikt over Hemsedal sentrum.

Men ingen via ferrata å spore. Nå ruslet jeg over Skardsnuten og Røgjin (som jeg har vært på tidligere), og videre til nordtoppen (hvor koordinatene må være litt feil her på peakbook). Ville ut mot den artige Lille Matterhorn også, som skulle vise seg å bli "dagens høydare."

Lille Matterhorn fra SV.

Kom inn på en sti som gikk opp i sadelen vest for toppen. Stakk oppom et ørlite punkt vest for denne også, for å ta bildet av et ørlite bratt opptak på vestryggen på Lille Matterhorn - artig:

Lille Matterhorn. Ørlite klyving på vestegga.

Dette var en så artig topp at jeg knapt la merke til de mørke skyene som samlet seg. Toppen vil jeg ranke blant topp 3 av de snaut 50 toppene jeg har vært på i Hemsedal, sammen med Harahorn og Veslehorn.

Mørke skyer over Hemsedal. Fra toppen av Lille Matterhorn.

Mens jeg flyr rundt og tar bilder, blir jeg oppmerksom på en wire som kommer opp fra sørsiden av østegga. What! HER ER VIA FERRATAEN!

Øverste del av via ferrataen på Lille Matterhorn.

Jeg fulgte den et stykke ned, og hørte snart stemmer: Et helt kobbel med engelsktalende klatrere kom opp, med norsk guide; alle med hjelmer og seler og greier. Jeg ruslet 6-7 meter unna og fulgte wiren på noen meters avstand ved å følge østegga nedover, og tok meg greit ned på denne måten.

Oppsummert: En kort via ferrata, med mye traversering. Kan det være så mye som 100 m wire i alt da? Såre lett å gå ganske i nærheten, så slikt sett ikke så spennende. Men skal en følge wiren, går det såpass eksponert at en absolutt bør ha skikkelig sikringsutstyr!

VF-en følger stort sett øvre kanten av stupet på østegga på Lille Matterhorn.

Røgjin N

Written by SturlaS 26.07.2015 14:52

Jeg har justert koordinatene for denne toppen nå.

Sv: Røgjin N

Written by Olepetter 26.07.2015 15:14

Du verden, du er flittig! Takk!