Nautgardstinden (20.07.2015)  5

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Nautgardsoksle (2,089m) 20.07.2015
Nautgardstinden (2,258m) 20.07.2015

Endelig ble det tur til Jotunheimen igjen. Startet fra Elverum kl 0600 og var på P-plassen på Glitterheim noe over tre timer senere. Sykkel inn til Glitterheim... sykkelformen er helt elendig men en halvtime senere var jeg klar for fottur. Fulgte den østligste ruta til Gjendesheim ca 3.5 km til om lag 1700 m. Herfra var det svært lettgått terreng opp på Nautgardsoksle. Været var i utgangspunktet bra men ei mørk sky lå nærmest konstant over Nautgardsmassivet og resulterte i snø/sludd og dermed glatte/ekle steiner på mye av veien. Heldigvis var det ikke særlig bratt. Ligger en del snø igjen så snøflak ble flittig benyttet. Enkelte gjennom tråkk men stort sett greit. Etter to timer stod jeg på toppen av Nautgardsoksle og tok meg rimelig god tid her da sola stakk fram. Videre opp grei urd til toppen av Nautgardstind. Hadde tenkt meg til øst for Nautgardstind men lot det være. Mørke skyer og potensielt glatte lavbekledde steiner fikk meg til å returnere her oppe. Brukte totalt 6 timer på turen. En av Jotunheimens enklere tinder dette. Så ingen andre mennesker så var nok eneste besøkende denne dagen. Utsikten på mesteparten av turen er formiddabel og Nautgardstind fortjener langt mer besøk.