Topp ved Høgtuvbreen (14.07.2015)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Parkeringslomme på Melfjellet (380m)
Endpoint Parkeringslomme på Melfjellet (380m)
Ascents Høgtuva (1,276m) 14.07.2015
Høgtuvbreen 1238 (1,238m) 14.07.2015
Topp ved Høgtuvbreen (1,294m) 14.07.2015

Våknet tidlig på morgenen hvor vi villkampet ved en idyllisk plass ved Leiråga. Gikk ut av teltet og så opp mot Høgtuva som var dekket av tykk tåke, huff dette lovet ikke bra. Tåka lettet først ved ett tiden så da var det bare å komme seg i vei. Vi kjørte opp Leirdalen til Melfjellet og fikk bundet skia på sekken. Startet å gå i to tiden, lovlig sent men her oppe er det jo lyst hele døgnet og en skal jo ikke sove bort sommernatten. Gikk ned til Leirdalsvatnet og her måtte vi vade over elva, videre fulgte vi varding innover til vi kom på ca. 420 moh og måtte vade en ny iskald elv, like etter denne fikk tatt på skia. Fra her var det bare å forsere høydemeter etter høydemeter til vi kom opp på ryggen mellom Høgtuva og punkt 1238. Var utrolig heldig med tåken som lettet rundt topp ved Høgtuvbreen 1294 moh. i det vi begynte å gå mot toppunktet. Fin utsikt fra toppen mot Svartisen da tåka lå under selve toppene. Lang pause på toppen før vi rente bortover ryggen og videre bratt opp til Høgtuva. Tilbaketuren var en lek nedover på fint skiføre, valgte å gå noen snøbruer over elvene tilbake.

Leirdalsvatnet
Varding innover dalen.
Iskald vading over elvene.
Hundene kom seg fort over....
Her fikk vi tatt på skiene.
Lavt skydekke mot Svartisen.
Tåka lå tett over toppen på Høgtuvbreen der vi skulle, men håpet den ville lette etterhvert.
Høgtuva
Topp ved Høgtuvbreen, utrolig heldig at tåka forsvant....
Ryggen vi rent ned for å fortsett videre opp til Høgtuva.
Bratt opp til Høgtuva.
Snøbruer
Egil måtte ta seg et ufrivillig bad da han hadde lagt ut en halvliter boks med øl i elva til avkjøling, jeg oppdaget plutselig at den seglet nedover elva. Skal si han ikke var sein til å hive seg uti den kalde elva for å berge de edle dråpene. HA HA....