Ringstaddalen langs ryggen mot Vartdalsfjorden (10.07.2015)  5

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Blåtind (697m) 10.07.2015
Haddalshornet (611m) 10.07.2015
Høgenausa (463m) 10.07.2015
Kongsvollen (683m) 10.07.2015
Kvamstua (419m) 10.07.2015

Fredagstur med Kristian og Daniel. Vi kjørte to biler, satte en på HAddal og tok den andre innerst i Ringstaddalen. Deretter gikk vi hele ryggen ved Vartdalsfjorden tilbake til Haddalshornet. En finfin tur, og det var et riktig valg å droppe Jønshornet pga skydekket der inne. Vi fikk delvis sol, og generelt god utsikt hele veien. I tillegg noen hyggelige fugleopplevelser for meg, som jo har en liten ornitolog i magen. Knipsa en del bilder og de kommer her:

Oppstart innerst i Ringstaddalen
Litt veivalg før vi skulle entre våtmarksområdet vi måtte krysse nord for Løsetvatnet på veg mot første topp, Kvamstua. Vi døpte det "dead marshes" etter Ringenes Herre-filmene. Der var nok av depel å ramle ned i i alle fall, og for meg som hadde glemt fjellsko, og tok turen i joggesko så var jeg søkk våt etter 25 meter ca.
Utsikt mot Melshornet. En topp som snart skal være besteget.
Utsikt ned i Ringstaddalen. Til venstre ser vi ryggen vi skulle følge bortover. Kongsvollen høyeste punkt på bildet.
Vi var på "søndagstur" og passet på å få tatt nok pauser sånn at alle fikk en fin opplevelse
Første topp, Kvamstua (429 m.o.h)
Dette er åpenbart en populær rute, og stien var god hele veien når vi først var oppe på ryggen.
Et bilde bakover før oppstigningen til Kongsvollen. Vi ser "Høgenausa" og til høyre i bildet ser vi at Molladalen er badet i fjelltåke. Det samme med Bergehornet. Vi var altså på helt korrekt høyde for tur denne dagen.
Kristian skuler ned i Vartdalsfjorden. Lidaveten på andre siden av Fjorden med Helgehornet i bakgrunnen.
Der var et ørlite klyveparti opp til Kongsvollen. Der var lagt ut et tau i bratteste partiet. Ikke luftig, dog.
Så bratt var det. Eller så var det perspektivet som var litt "fake". You decide!
Siste biten mot Kongsvollen. Akkurat her også var der litt "fjelltåke", men det forsvant etter hvert heldigvis.
Kongsvollen, 683 m.o.h
Var så stygt klistremerke på boksa at det var på sin plass å pynte det litt ;)
Det ble litt mer "viddelandskap" fra Kongsvollen mot Blåtind, som vi ser i bakgrunnen. Her henger jeg litt etter pga av litt tunge fugleobservasjoner av noen heiloer som åpenbart var bekymret for reirene sine.
Et lite panoramabilde. Vi ser Laupsvatnet i forgrunnen, mens Liadalssnipa og Ørstafjorden er i bakgrunnen. Lidaveten midt i bildet og Voldafjorden til høyre i bildet.
Litt nedover før oppstigninga til Blåtind, turens høyeste punkt.
Daniel ville ha nytt profilbilde på Face :) Når vi første er inne på Ringenes Herre-analogier så kunne han lett å gått for å være Videvandre i denne outfiten!
Selvutløserforsøk på toppen av Blåtind. Ikke det beste perspektivet kanskje (eller motivet for den del), men men.
Siste topp på lista var Haddalshornet. Daniel kjente det i beina nå, men kom seg opp til slutt.
Vel verdt å nyte utsikten utover mot Herøy!
Siste del av nisten fortæres. Jeg og Kristian, men sskyggen avslører hvem som er fotograf.
Nok et selvutløserbilde. Dette ble, når sant skal sies, jobbet litt mer med (les: forsøkt sikkert 3-4 ganger før vi klarte å få det til noenlunde) men det var verdt det. Oppsummerte stemningen på turen ganske bra!
Ganske idyllisk på nedstigningen mot Haddal også, selv om stien her ikke var allverden. Vi gikk ned elveløpet.