Skoræ - kommunetoppene på Sørlandet fullført! (09.07.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Skoræ (1,041m) 09.07.2015

Så var dagen kommet for avslutningen av kommunetoppene i Vest-Agder og på Sørlandet. Jeg hadde kvelden i forveien kjørt nordover fra Lyfjellet i Farsund, og kjørt både langt og lengre enn langt, som det heter i eventyrene, for å komme til Ljosland. Den ligger bortgjemt og isolert, denne Skoræ. Videre hadde jeg fulgt veien opp i et hyttefelt vest for Ljosland, og funnet en stor plass og parkert sørøst for Farevatn (724). Herfra var det bare 3,8 km i luftlinje til Skoræ; altså en lett og liten tur i morgen! Her hadde jeg fin utsikt over vannet og tok kvelden bak i bilen.

Det regnet på morgenen, men det var varslet opplett for flere timer siden, så jeg ble liggende og dra meg litt. Så stoppet regnet, og jeg sto opp og gjorde meg klar. Jammen kom opplettet nå - det passet utmerket. Klokka 8.30 var jeg i gang på fin og tilrettelagt merka sti vestover - sør for Farevatn. Det var nesten FOR tilrettelagt; impregnert plank nesten overalt. Passerte en brei bro, og så ble det mer preg av sti og mindre plank, ettersom stien svingte inn og opp Farstøldalen. Her så jeg glimt av toppen på Skoræ:

Fra samme punkt: Ser tilbake mot Farevatn.

Straks etterpå kom jeg til en klopp over en bekk. Kloppen var knekt helt sammen, men kunne fortsatt passeres. Jeg holdt et moderat tempo, da toppen fortsatt lå i tåka, og slik at opplettet skulle få tid til å etableres - i tillegg til at et slikt tempo for meg forebygger migrene.

På rundt 900 moh, men før det begynte å gå nedover mot Krokvatn igjen, var det tydelig merket med en varde opp mot høyre. Det skulle vise seg at det var vardet helt til topps på Skoræ, og ganske tydelig sti hele veien, men at stien noen steder var borte pga sva. Man må derfor følge nøye med på vardinga. Jeg tracket hele sporet på gps-en som vanlig med tanke på peakbook, men siden jeg mistet gps-en seinere på dagen utfor et 150m høyt stup i via ferrataen på Trogfjell i Åmli, har jeg tapt disse dataene (og gps-en).

Ser tilbake mot Farevatn like før toppen av Skoræ, da jeg fryktet tåke på toppen, og skyndte meg å ta bildet mens det var sikt.

Mot slutten stoppet jeg og tok på vindjakka, da jeg skjønte det kom til å blåse friskt på toppen - og det gjorde det!

Siste Sørlandstopp! Skrev meg inn i toppboka i blesten. Utsikten var noe begrenset av skyer, dessverre.

Jeg hadde brukt snaue 1,5t opp, og satt ikke lenge i blesten, før jeg returnerte samme veien. Brukte en times tid ned, og feiret avslutninga av kommunetoppene i Vest-Agder og Sørlandet med en via ferrata i Åmli...

Stange

Written by morsor 12.07.2015 18:44

Har forresten tatt min første idag siden vi gikk til Spåtind i vinter.

Sv: Stange

Written by Olepetter 12.07.2015 21:17

Bra du har våknet av vinterdvalen!

Gratulerer!

Written by morsor 12.07.2015 18:44

Og nå har du ikke 6 timer til nærmeste kommunetopp, men 8 ? ;)

Sv: Gratulerer!

Written by Olepetter 12.07.2015 21:17

Nei, da. Det er ikke så ille, siden jeg bor så sentralt i landet. Fortsatt gir 6t i bilen en enorm aksjonsradius. :)

Grattis!

Written by SturlaS 10.07.2015 15:09

Selv om jeg har bodd 3 år i Arendal har jeg ingen kommunetopper på sørlandet... (det var før jeg fikk et forhold til kommunetoppfenomenet).

Du må få deg ny GPS snarest mulig. Å lese turrapportene dine uten de vante sporene bli veldig uvant. Via ferrata; say no more. ;-)

Gratulerer!

Written by JoNy 10.07.2015 15:05

Gratulerer med komplett liste. Du drar deg ikke lenge om morgenen ser jeg. Innholdsrik dag ser det ut som, synd med GPS'en.