Topptur med Bendik og Kristian juli 2015 (03.07.2015)

Written by hakoniv (Håkon Iversen)

Ascents Sokse (2,189m) 03.07.2015
Spiterhøe (2,033m) 03.07.2015
Midtre Urdadalstinden (2,060m) 03.07.2015
Store Urdadalstinden (2,116m) 03.07.2015
Vesle Urdadalstinden (2,010m) 03.07.2015

Bendik, Kristian og jeg dro hjemmefra torsdag 2.7 på ettermiddagen og overnattet på Lom camping.
Fredagen besteg vi Sokse på ski. Vi sto opp tidlig på morgenen og kjørte til Krossbu og var klar til å gå kl 08.30. Vi startet så tidlig for å unngå for mye slush-føre på ettermiddagen. Vi begynte å gå med skiene på sekken og jobbet litt for å finne hvor vi kunne krysse elven fra Leirbreen, men det gikk greit. Så tok vi på oss skia og gikk sånn noenlunde opp samme vei som vi gikk i fjor da vi gikk på Skeie. Vi festet oss inn i tau på breen, både for å være på den sikre siden, og for å trene på å binde oss inn. De fleste av toppene var klare da vi dro, med unntak av Sokse. Etter hvert som vi nærmet oss, ble tåka tettere, og da vi nådde Bjørneskaret var tåka som graut. Godt å ha GPSen. Der tok vi av oss skia. Vi fant greit snørenna opp, men gikk litt til høyre på fast fjell i starten før vi entret renna. Renna var fin å gå i, bratt men ikke for hard, trengte ikke stegjern, men isøksen var en grei sikring. Da vi kom opp av renna gikk vi først til høyre opp hovedtoppen, for deretter å ga på den andre toppen. Sistnevnte var rimelig bratt og luftig, men fjellet var tørt, så det gikk greit bare man tok det rolig. Ned renna var helt grei, og vi fant skia selv i tåkegrauten. Vi droppet tausikring på vei ned igjen, siden snøen var fast og fin. Så sent på året var det temmelig dårlig gli, noe som var kjempebra for oss på fjellski. Nedturen var virkelig gøy! Vi tok samme vei tilbake som vi gikk opp, turte ikke å følge vinterløypa. Brukte tilsammen 6,5 timer. Så kjørte vi til Spiterstulen.

Lørdagen besteg vi Store og Midtre Urdadalstinden. Fantastisk tur i helt strålende vær! Det gikk greit å krysse Urdadalsbekken pga snø. Vi gikk hele ryggen opp, en stor del på snø. Mange forholdsvis bratte og luftige klyvepunkter før vi nådde Store Urdadalstind, men det gikk greit så lenge vi var forsiktige. Ryggen videre til Midtre Urdaldalstind var en eneste forholdsvis smal ryggmed en god del klyvepunkter. Veldig morsom! Den markante rødsteinede nuten i nærheten av Midtre med "mann-med-ryggsekk"-pinnaklen var artif. Vi gikk rundt den til og kløv ned den tilbake. Spennende! Da vi kom til Midtre var vi temmelig gira, og hadde veldig lyst til å gå hele traversen, dvs også Urdadalstinden Sør, men droppet det fordi den er ganske krevende, det lå VELDIG mye slush-snø i selve Urdadalen som vi da måtte forsere, og fordi vi hadde med for lite mat. Så vi gikk i stedet tilbake til Store og deretter tilbake til Spiterstulen samme vei. Vi brukte tilsammen 12 timer på turen. NESTE GANG TAR VI HELE TRAVERSEN! Har allerede funnet oss en egnet teltplass litt nærmere.

Søndagen besteg vi Spiterhøe. Var ment som en avslappingstur, men det er jo 900 høydemetre, så det ble en solid nok tur. Ikke spesielt interessant topp, men fin utsikt. Vi gikk opp litt før opstigningen til Veoskaret og deretter dreide av mot toppen. En god del snøpartier. Morsom nedstigning hvor vi tok til venstre for 1576-høyden. Brukte 5,5 timer på turen. Deretter kjørte vi hjem.