Tur til Høgenipa og Hestafjellet i strålende sommervær (04.07.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Shellstasjon Dale (50m)
Endpoint Shellstasjon Dale (50m)
Ascents Hestafjellet (839m) 04.07.2015
Høgenipa (877m) 04.07.2015

Hadde egentlig tenkt Årsdalsryggen i Masfjorden i dag, men lang kjøring, lang tur og antagelse om fortsatt store snømengder gjorde at denne ble skrinlagt. Bestemmelsen falt i stedet på Høgenipa i fjellmassivet nord for Dale i Vaksdal. Heldigvis sa Bjarte ja til å slå følge og kl 1040 var vi klar til avmarsj fra Shellstasjonen på Dale. Hadde god nytte av turrapporten til Knut Sverre som var her for halvannen uke side. Fulgte grusvei rett øst for Shellstasjonen forbi bom og opp til liten skytebane. Tok av oppover i løvskog ved denne uten å lokalisere noen sti. Ca 150m oppover elven på venstre side før enkel kryssing av denne og fant nå sti bratt oppover i granskogen på høyre siden av elven. Meget bratt, men flotte slyng på stien og rolig tempo gjorde dette til en egentlig trivelig etappe. Skygge under grankronene var velkommen i den varme formiddagssolen. Etter den første bratten over i til dels storvokst furuskog, hvor bl.a blomstrende linnea prydet skogbunnen, deretter langs østsiden av det trange gjelet hvor Brattreimselven rant stri av smeltevann. Mer og mer utydelig sti oppover dette partiet.

Brattreimstølen

Åpnere landskap da vi kom til Brattreimstølen og litt lenger oppe nådde vi sørenden av Øvre Krokavatn. Fulgte vestsiden av vannet som beskrevet i turrapport. Fortsatt delvis is på vannet, og store snøfonner i nord -og nordøstvendte hellinger. Mye opp og ned langs høydedrag vest for Øvre Krokavatnet til det flatet mere ut og vi nå befant oss på vestsiden av Nedre Krokavatnet. Etter kryssing av vannrik bekk som kom vestfra kunne vi starte oppstigningen bratt opp først nordover siden vestover på østryggen av Høgenipa, først snøbart(trolig helt nylig, bregnene var så vidt i ferd med å strekke seg opp fra bakken) siden på solide snøfonner vestover.
Opp østryggen på snøfelt. Disse var gull verdt ned igjen!

Vi så på kartet at toppen lå langt sørvest og det var et bra stykke å gå oppover toppmassivet før vi kunne se varden.
Toppvarde Høgenipa(men ikke høyeste punktet!)

Flott utsikt til kjente og ukjente topper i Hordaland, men dessverre litt disig i vest slik at noen landemerker her var vanskelig å identifisere. Fortsatt betydelige snømenger i fjellene bl.a i form av store fonner! Om ikke langvarig varme i sommer, kan her bli atskillig akkumulering av snø om neste vinter blir lik snørik som årets!
Høyeste punktet! Toppvarde og Høgafjellet på Osterøy baktil venstre

Været var strålende og varmt, med shortsforhold hele dagen. Snøkvaliteten var så som så, og vi hadde hver vår likelig fordelte andel solide gjennomtråkk. Ned igjen fra Høgenipa gikk det veldig raskt på snøfelt, og vi innså at vi, innenfor akseptabel tidsramme, ville få tid til å stikke oppom Hestafjellet også. Forsøkte et gjel nord for høydedraget vest for Øvre Krokavatn som mulig snarvei, men måtte raskt oppgi dette da gjelet raskt viste seg å svinge rett vestover med bratte sannsynligvis ikke forserbare fjellsider mot sør. Vi kløyv i stedet bratt over nevnte høydedrag og bratt ned igjen på snøfelter til vik helt sørvest på Øvre Krokavatn hvor vi gikk rett opp, først temmelig bratt, i retning Hestafjellet, etter hvert slakere, men med flere øst/vestgående rygger som måtte forseres inntil vi lokaliserte toppvarden.
Hestafjellet. Litt av Dale synlig 800 meter lavere.

Fin utsikt ned mot deler av Dale herfra.
Fuglafjellet 1334 moh, høyest i Kvam, innzoomet

Litt tidspress ift familiære happenings hjemme, og derfor kjærkommet med langt snøfelt i østflanken som brakte oss nesten helt ned til Brattreimstølen på rekordtid. Takk for tipset, Knut Sverre!
Greplyng
Et langt snøfelt i østflanken bidro til rask og "smertefri" nedstigning :-)

Bjarte slet med vonde tær på veien ned, og hadde det tydelig vondt i de bratteste partiene. Kjærkomment med iskrem i 24 gr pluss nede på Shellstasjonen!

Flott tur!

Written by knutsverre 05.07.2015 22:24

Ser at mye av snøen er forsvunnet på 2 uker. Kjekt at dere hadde nytte av rapporten. Høgenipa har vel fått flere besøk i løpet av de siste 2 ukene enn på de siste 2 årene!

Sv: Flott tur!

Written by Stigun 05.07.2015 22:36

Takk for kommentar. Ja, det ser ut til at hjorten gjør mer for å holde stien åpen enn tobente gjør til dette uberørte fjellområdet. God tur i Midt-Norge!