Matmora-Gjersvollheia (27.06.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Grusvei nord for Rangeldalen
Ascents Gjersvollheia (424m) 27.06.2015
Sørvest for Gjersvollheia (529m) 27.06.2015
Matmora (788m) 27.06.2015

Tok en langhelg i Lofoten med base i Kabelvåg. Selv om været var kanskje litt bedre enn lenger nord var det fortsatt et skuffende lavt skydekke denne lørdagen, så jeg kjørte backup-planen min og gikk en tur over Matmora til Delpneset i håp om at jeg skulle unngå å traske i tåkeskyer hele dagen. Startet fra sørenden av traversen litt nord for Sandsletta og fulgte en veldig bra merket sti opp til Rangeldalen. Av og til var det litt for mye busker og sånt etter min smak, men etter å ha vunnet noen høydemeter ble det slutt med vegetasjon og mesteparten av turen opp sørvestflanken gikk jeg i steinur. Ikke av den illeste sorten heldigvis, men stien forsvant etter hvert og jeg traff den bare her og der før jeg kom opp til toppen. Mistet utsiken de siste 100 hm pga tåkeskyer men det var uansett fint at jeg hadde sett noe i det hele tatt.

Utsikten mot sørvest på turen opp mot Rangeldalen
Stien jeg gikk opp Rangeldalen. Maritdalstinden (?) på vestenden av dalen
En annen topp ved siden av Matmora
Før jeg havnet i tåkeskyer
Den store varden på toppen
Fikk bilde tatt av den sveitsiske dama

Var på toppen etter 1t 15m og det dukket opp et par fra Sveits. Jeg var litt i tvil om jeg hadde lyst til å gidde med resten av turen nordover til Delp i tåke, men etter at vi pratet en liten stund og jeg fikk høre at det var absolutt verdt å gå turen videre, bestemte jeg meg for ikke å gi opp akkurat da. Stien videre langs ryggen var fortsatt bra merket med rødmalt stein og jeg fikk til og med noe som kan kalles for en utsikt i nordøst retning over Grunnførfjorden. Var noe av en artig rygg å følge, men det var bare synd at sikten var dårlig i dag. Det virket som om de fleste går turen fra nord til sør da jeg traff på flere folk på veien opp til Matmora som gikk i motsatt retning. Etter hvert kom jeg til den brede Gjersvollheia og det var et herlig syn å kikke over den nydelige stranden på østsiden like før den siste nedoverbakken til Delp. Her gikk det relativt bratt ned, noe som knærne mine ikke var helt ekstatiske over men det var bare et kort stykke og så var jeg nede ved veien.

På turen langs ryggen. Utsikten mot nordøst/øst
Tilbakeblikk mot Matmora
Andre folk begynner å dukke opp på ryggen
På Gjersvollheia med fin utsikt over havet
Herlig på østsiden av Delpen
Litt mer utsikt på veien ned Delpen
Bra skiltet til Matmora fra Delpneset

Tok en liten matbit før jeg begynte de 7 kjedelige kilometerne på asfalten for å komme meg tilbake til parkeringsplassen. Men heldigvis ble jeg plukket opp av de to Sveitsiske folk som hadde parkert på nordenden og var nå på veien tilbake mot Svolvær, så det ble bare 5km på asfalten. Føttene var takknemlige for skyssen! :)