Garantert Vestfolds høyeste? (21.06.2015)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Bokkemyråsen (495m) 21.06.2015
Skibergfjellet (633m) 21.06.2015
Vestfjellet (634m) 21.06.2015
Skibergfjellet Sør (623m) 21.06.2015

Har fått med meg den siste tidens diskusjon rundt Vestfolds høyeste, Skibergfjell eller Vestfjellet. Jeg skal ikke hive meg på den diskusjonen, ett fett for meg hvilken av de det er. Håper bare ingen kommer opp med et tredje alternativ.
Var på Skibergfjell for to år siden, og var på et utsiktspunkt før det. Husker det godt for det var jo utsikt over Hajern, Øksene, Skrim, Norefjell, Jonsknuten, Gaustatoppen og halve kongeriket. Men om det var Vestfjellet eller "bare" et utsiktspunkt jeg hadde vært på, nei det kunne jeg ikke huske.
Heldigvis hadde jeg en ugjort Vestfold pf>100 i samme område, så da hadde jeg to gode grunner for en tur til Hof.
Bokkemyråsen har jeg egentlig grus litt for, er litt lei flate skogkledte bushe-topper. Men så leste jeg at det var en gammel skogsvei som gikk helt til toppen. Parkerte ved Bukkemyr, og sannelig gikk et en fin mose- og gressgrodd vei til topps. Lett jogg tilbake, så denne toppen var kjapt unnagjort, ca 20 minutter.
Parkerte så ved første parkeringsplass til Skibergfjell, selvom jeg hadde tenkt å gå korteste vei tur retur. Men da fikk jeg litt ekstra trening med jogging opp bakkene til neste parkering og stistart. Minnene kom tilbake og huska fort at jo, jeg har vært på Vestfjellet før! Greit med en ny tur i det fine været, og så kan jeg registrere toppen med god samvittighet. Var oppom Skibergfjellet også. Samme vei tilbake.