Storskarven - kommunetoppen i Stjørdal (20.06.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Hoggåsen Parkering (315m)
Endpoint Hoggåsen Parkering (315m)
Ascents Storskarven (1,171m) 20.06.2015
Visits of other PBEs Sondalsveien Bom (200m) 20.06.2015

Inn bomvei fra E14 ved Midtkil, 60,-, tar kort, ca. 14 km, nesten til Hoggåsen parkering. Her er det satt opp skilt med info om ruta til Schultzhytta (24km).
Været er bra, mye skyer, men meldingene varsler bedre forhold. Dette er også en av de første dagene i år med tosifrede temperaturer. Vi vandrer i vei på flotte tilrettelagte stier, oppover i jevn stigning, til vi kommer over tregrensen, ca. 550 moh.

Rast etter ca 6km

Bikkja er storfornøyd og snuser og trekker i alle retninger. Plutselig dukker det opp to rein. Flere rypepar ser vi også.
Toppen ligger fortsatt innhyllet i tåke, men vi vandrer langs Fagerbekken med godt mot. Etter ca. 6 km blir det en liten rast, og her tar vi av stien og inn i dalen, sørom Sunndalshøgda. Vi peiler oss inn på to bittesmå vann på kartet, men velger omsider å gå 3-400 meter sør for disse opp på ryggen Herfra er det litt brattere, men enkelt å gå. Vi blir bare enda litt varmere og må stoppe et par ganger for å trekke pusten. Plutselig er vi oppe, og toppen som man ikke ser fra dalen åpenbarer seg svært nært.
Nå er det nesten skyfritt og alt er bare velstand. Det er herlig utsikt alle veier. Spesielt godt legger vi merke til Sylmassivet og Fongen.

Sylmassivet i nesten helt hvitt langt bak til venstre og Fongen til høyre i bildet
Toppvarden

Det blir en hel times rast på toppen.
Det kommer tre lystige karer mens vi sitter der, og et par flotte tisper ;0). Ellers er det velsignet stille i fjellheimen på sommerens første godværsdag!

Vi signerer i tur boka, reorganisere varden, som har rast litt sammen, og vandrer lykkelige ned til bilen. Det er deilig å løpe over snøflakene i nordhellinga som ennå er nokså faste og mange.
¨
Takk for hyggelig turfølge til Kjersti og Toppen!

Ned nordover fra toppen
I retning toppen, som ikke sees herfra, men som ligger til venstre for den snørike toppen i midten av bildet, Veslskarven