Preikestolen - Forsand (20.06.2015)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Preikestolen p-plass (280m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Neverdalsfjellet (706m) 20.06.2015
Visits of other PBEs Preikestolen (604m) 20.06.2015

Rogaland
20.6.2015

FOLKEVANDRING TIL NORGES MEST BESØKTE FJELL
Preikestolen og Kjerag, er to av de største attraksjonene i Rogaland, og ligger på hver sin side av Lysefjorden i Forsand kommune. Hvert år kommer cirka 500.000 turister til dette området for å oppleve spektakulær natur og luftige opplevelser. Sommerstid går det cruisebåter og turistferger innover den 42 kilometer lange Lysefjorden, som på det meste er 422 meter dyp. Halvparten av turistene valfarter til Preikestolen, som er en diger, utstikkende fjellhylle 604 meter over Lysefjorden. Faktisk er det ingen andre fjell i Norge som årlig besøkes av flere personer. Den opprinnelige Preikestolhytta ble oppført i 1949 på den sjarmerende fjellgården Vatne. Turisthytta eies av Stavanger Turistforening, og gjennomgikk en større utbygging i 2008 med restaurant og overnatting for å dekke den stadig økende turisttrafikken. Innerst i Lysefjorden arrangeres hvert år rennet Lysebotn Opp på rulleski for de sprekeste langrennsutøverne.
Vi var jo bare nødt til å besøke attraksjonene rundt Lysefjorden, og tidspunktet som ble valgt, var en uke før sankthans i 2015. Selv om vi ankom Preikestolhytta på formiddagen i den mest hektiske turtiden, greide vi å finne en ledig parkeringsplass. Dermed kunne vi rangle etter køen med folk fra alle verdenshjørner. Her var variasjonene store, noen leende, andre gråtende eller kjeftende, noen gikk med flagrende kjoler, andre med skinnklær, dongeri eller treningsklær. Og like stor var variasjonen i fottøy. Her var det slippers, joggesko, fjellsko og sko med høye hæler. Det var tydelig at denne turen skulle gjennomføres, koste hva det koste ville! I en eim av ulike parfymedufter fulgte vi etter folkemengden på den tilrettelagte stien. Når først rekken av folk var kommet i bevegelse gikk det forholdsvis greit. Det eneste forstyrrende elementet var de sportskledde personene som kom med skarpe kommentarer og spratt inn og ut av køen, med kjappe bevegelser. Folk svettet, spyttet og snøt seg etter hvert som turen skred frem. Det frarådes å nyte de store, saftige blåbærene langs stien! Fremme ved Preikestolen valgte vi først en avstikker opp til Neverdalsfjellet (706 moh.), som er høyeste punkt i fjellmassivet. Vi returnerte deretter til folkehavet og nøt utsikten over den langstrakte Lysefjorden.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Flott tilrettelagt sti
Det fylles opp...
600 meter over Lysefjorden
Neverdalsfjellet
Tåka slapp taket
Flere hundre personer til lunsj på Preikestolen
2000 til 3000 personer denne lørdagen og ca 300 000 i løpet av et år

TID: 4 timer tur-retur
STIGNING: 670 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Blå
GPS-KOORDINATER: Preikestolen 32v 338445 6541903 Neverdalsfjellet 32v 338183 6541806
KARTBLAD: 007 Stavanger-Jæren

Written by lyngve 22.06.2015 22:10

Jeg vet ikke hva som er værst, 1000-vis av fluer eller 1000-vis av turister :-)

Sv: fluer

Written by otto 22.06.2015 22:13

Tror fluene våknet ut av vinterdvala i dag...for en sverm ble med på topptur idag..

Written by LivogKristen 23.06.2015 05:57

Helt klart fluer, eller enda verre: knott!

Written by LivogKristen 22.06.2015 17:54

Ja og skotøyet er ikke det beste heller. Har gått der noen ganger og sett alt fra stiletthæler til pumps. Har sett en mann med et stooort stereoanlegg på skulderen og en dame med hårruller. I tillegg til den motorsykkelgjengen med skikkelige skinnjakker og utstyr som begynte å gå i 25 plussgrader. Tror ikke de kom langt. Ingen ting overrasker meg med dette fjellet. Men utrolig kjedelig å gå i kø!!

Written by otto 22.06.2015 21:44

Ja rett og slett god underholdning.....Enig med at KØ ikke er gøy, men akkurat må man jo det..

Fantastiske bilder

Written by Fjellsamleren 21.06.2015 13:52

Spektakulær natur. Har bare vært der vinterstid. Kanskje jeg får gjøre et nytt besøk og teste ut de flotte trappene :)

Sv: Fantastiske bilder

Written by otto 21.06.2015 23:03

Ja litt av en dag Endre. Ikke så ofte man treffer folk på de mindre kjente toppene. Her tok det helt av... Vi menget oss med turistene for en gang skyld, helt OK...

Written by LivogKristen 21.06.2015 09:07

Å kjære dere - gikk dere der en lørdag? Det er skrekkelig! Det gjør vi aldri! Det er uansett ukedag lurt å gå tidlig på morgenen. Da får du faktisk alenetid, eller i alle fall nesten alenetid på Preikestolen. Men skjønner godt at dette er Norges mest besøkte. Lettgått og med flott utsikt! Men å gå i kø - nei takk!

Written by otto 21.06.2015 23:10

Var litt stas dette også, små og store fra alle verdens hjørner. Langs stien lå det en eim av parfymer og andre godlukter he he