Høgneset (Meldal PF100) (13.06.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Garbergsfjellet (604m) 13.06.2015
Høgneset (629m) 13.06.2015
Høgneset Sør (620m) 13.06.2015
Visits of other PBEs Garberg p-plass (260m) 13.06.2015

På veg til hytta ble det en liten omveg om Rindal for å få en tur opp på Garbergsfjellet og Høgneset. Tror jeg har vært på Garbergsfjellet før men da fra den andre siden. Uansett er det jo Høgneset som er PF100-toppen her!

Parkerte rett ved Rv.65 på opparbeid plass, og trasket i veg oppover grusveg som er stengt med bom. Passerte noen fine hyttetun og fortsatte oppover mot kraftlinjekryssing. Etterhvert flere skilt mot Garbergsfjellet og Merratjønna. Gikk feil der disse vegene skilte lag men sjekket heldigvis kartet ganske raskt og fikk korrigert. Jeg skulle jo mot Merratjønna. Svakere sti og etterhvert vill-gåing opp til toppen av Høgneset. Stor og fin varde her og utsikt i alle retninger.

Deretter la vi vegen bortom sør-toppen av Høgneset som ikke var markert på noen måte (bortsett fra en hanekam av berg på toppen), før vi tok sikte på hytta på Garbergsfjellet. En del stupbratt terreng som måtte omgås og noen skikkelig bløte myrer, men vi kom oss greit til topps.
Hytta på toppen er åpen for alle så det ble en kort stopp her mens ei av flere regnskurer herjet fra seg ute.

Deretter mer eller mindre rett ned mot stien under kraftlinja og tilbake til bilen.

Fin rundtur i vekslende vær med Rigel.

Søndag sto flere topper på programmet men været var så utrivelig at jeg prioriterte inneaktiviteter på hytta før tidlig retur til bursdagsselskap i familien.