Rusletur til Solbakkefjellet (06.06.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Frotveit (287m)
Endpoint Frotveit
Ascents Solbakkefjellet (459m) 06.06.2015
Kjøring til Frotveit i retning Bontveit, parkering ved gård. Gikk ned over et jorde der det var anlagt grusveier, og hvor adskillige hester gikk og beitet; heldigvis var de av det rolige slaget.. Fant stien nesten med en gang i nordvestre kant av nordenden av fjellet. Noe bratt i begynnelsen, men ble ganske snart adskillig slakere. Min helsetilstand for tiden er slik at tempoet skal holdes rolig, og heller ikke i dag kom svetten frem. Har pålagt meg selv å ligge under 120 i puls og tror stort sett jeg klarer dette..Overraskende åpent terreng med glissen skog tidlig på fjellet og fin utsikt i alle retninger sørover den mot sør slakt stigende ganske brede fjellryggen. Veldig vått mange steder, noe en usedvanlig våt og kald forsommer her vestpå har bidradd sterkt til. Mye snø enda i lave Bergensfjell.
Utsikt mot nord. Fortsatt mye snø på byfjellene første uken i juni!

Var på toppen etter ca 1 time i jevn rolig gange. På vei ned skremte jeg opp en ung hjortekolle som i grasiøs flukt løp stien foran meg nedover. Fin utsikt til min siste Bergen 100pf topp Hausdalshorga.
Utsikt mot nordvest. Ulriksmasten like til venstre for toppvarde Solbakkefjellet