Sørtinden & Brosmetind (01.06.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Gløshaugen
Ascents Brosmortinden (525m) 01.06.2015
Sørtinden (724m) 01.06.2015

Sluttet jobb litt tidligere enn vanlig og dro ut på en tur med Kine som jeg nylig hadde blitt kjent med. Vi hadde tenkt oss en tur opp Storstolpan på ski, men da Kine hentet sekken fra bilen skjønte hun at skredsøkeren var fraværende og hun hadde ikke lyst til å gå opp dit uten den. Så vi ganske raskt endret turplanen og plutselig ble skitur til fottur. Det er ganske praktisk at man får muligheter til å stå på ski på en side av veien, mens på den andre siden av veien er fjellet nesten snøfritt og egner seg godt til fotturing :) Så vi tuslet oss opp til Brosmetinden først, nøt utsikten rett ned over havet og mot Sessøya før vi fortsatte opp den brede ryggen til toppen av Sørtind. Var litt kjølig med en frisk bris på oss, men helt vindstille på vestsiden av toppen og her var det kos med badestamp-type temperatur. Deilig å ligge i lyngen og sole oss godt!

Gårdagens  turmål: Skamtinden. Eggen ser rimelig bratt ut fra Brosmetind - selv om det faktisk ikke så ille å gå!
Gårdagens turmål: Skamtinden. Eggen ser rimelig bratt ut fra Brosmetind - selv om det faktisk ikke så ille å gå!
Kine sjekker ut veien videre mot Sørtind
Sørtind til venstre og Tromvik i midten av bildet
På veien opp ryggen med Storstolpan i bakgrunnen.
Fine Sessøya
Nok et flagg-bilde :)
Beach-babe Kine viser oss den flotte utsikten mot Mellomtind og Tromtind, med Vengsøya et lite stykke bortover havet

Etter en lang, lang pause på toppen gikk vi rolig ned. Beina var ganske stive etter gårdagens to første fotturer hittil i år. Kanskje lårene er ikke vant til å ta meg nedover til fots enda. Hadde en veldig sosial tur med mye prating og sladder, akkurat som sommerturer bør være :) Takk for deilig tur Kine!