Stussfjellet (31.05.2015)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Øvre Setervatnet (Stussdalen) (350m)
Endpoint Samme (346m)
Ascents Stussfjellet (688m) 31.05.2015

Stussfjellet

Etter en tur på Storlifjellet kjørte jeg opp til Øvre Setervatnet i Stussdalen. Veien opp er bomveg med 30,- avgift (2015) og det er god plass til parkering.

Stien starter 50 meter før parkeringen og går bratt opp gjennom skogen. Den er grei å følge opp til skoggrensen, deretter var det for mye snø til å si om den går hele veien opp til toppen. Jeg fulgte iallefall kam der det var mulig opp til ca 600 moh, før en bratt snøfonn ble forsert for å komme opp på østkammen. Denne leder enkelt til topps, men sikten var nå blitt lik null. Jeg brukte gps'en for å finne flere potensielle topp punkt før jeg omsider var fornøyd med bestigningen. Utsikt derimot, var det ikke mye av.

Stistart fra like før parkeringen ved Øvre Setervatnet
Trig punkt på Stussfjellet. Gps min ville ikke at dette var det høyeste punktet.
Toppen av Stussfjellet, 684 moh. (I følge min gps 2 meter høyere enn trig punkt.)

Retur samme vei og nå begynte det for alvor å regne også. (Småskuffet da jeg returnerte til Bergen og fant knusktørre veier....)