Kommunetopp-nerdetur i Vestfold III (31.05.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Parkering Trollsvann (149m)
Endpoint Brånasfjellet (399m)
Ascents Brånafjell (398m) 31.05.2015

Ettersom som jeg lurte Knut Sverre til å dra på feil, etter at jeg selv hadde vært på feil topp - og fikk bemerkning at jeg hadde tatt feil så måtte jeg jo gjøre dette om igjen. Dette var en fin dag å gjøre det på for å være skikkelig nerdete :-)

Denne gangen valgte jeg å kjøre til parkeringsplassen ved Trollsvann. Her var det mange biler og tydeligvis et stort utfartområdet. Tok sykkelen fatt og syklet innover langs Trollsvann, forbi Svartvann og inn til Åletjønn. Det ble 4,85 km med sykkel (fin tur). Etter å ha passert Åletjønn og opp bakkene tok det av en godt blåmerket sti innover til Grøntjernet. Fulgte denne. Den var ikke like tydelig alle steder, men godt merket med rundinger på furuene innover. Det skal vanskelig la seg gjøre å gå feil ved så god merking. Det ble bratt opp mot Brånasfjellet. Fant kasse og masse skilt. Endelig på rett plass. Måtte gå litt nordover for å se over på den andre toppen. Det var like bratt mellom som jeg hadde sett tidligere. Så også steinene jeg trodde var riktig topp sist. Usedvanlig bratt terreng enkelte steder i dette området.

Endelig på riktig topp på Brånasfjellet i Andebu.

Veien tilbake tok jeg langs stien litt vest for Grøntjønn. Den var ikke så bratt ned og faktisk litt bedre.

Vestfold komplett

Written by Osten 03.06.2015 23:19

Ja, det var nå mest moro. Det var jo faktisk en flott topp og sykkelturen innover kan anbefales. Jeg skjønner nå ikke Vestfjellet. Har fått mg ny GPS og den viste 632 på Skibergfjellet (øst) og 628 på Vestfjellet. Men jeg ser også at Statkart har avmerket alle kommunetopper og der er det vestfjellet som gjelder. Du skal ikke se bort fra at jeg melder meg når jeg skal til Gullfjellet. Håper ellers å få tatt Storen i sommer. Det er jo en gøyal hobby.

Da var Vestfold komplett....

Written by knutsverre 03.06.2015 21:32

for deg, men ikke for meg pga dette med Vestfjell! Ser at du hadde en fin tur! Det skader ikke med flere besøk til slike topper når vær og føre er så bra! God sommer og ta gjerne kontakt hvis du kommer til Vestlandet!