Fire topper i Gjelleråsen (27.05.2015)

Written by ahaga (Arild Haga) GSM

Ascents Engerberget (205m) 27.05.2015
Gjelleråsen (324m) 27.05.2015
Nedre Lauvåsen (265m) 27.05.2015
Tærudåsen (281m) 27.05.2015
Nedre Lauvåsen

I dag var målet å besøke de fire toppene i Skedsmo kommune i Gjelleråsen. En fin turdag og det var bare å komme ut for å nyte været.
Parkerte på plassen øvert i Stovnerbakken og fulgte blåstien som går over til Lauhaugmoen. På stiens høyeste punkt tok jeg rett vestover til Gjelleråsens høyeste punkt. Gikk tilbake på blåstien og fulgte den videre nedover til et stikryss. Der er det nå en stor hogstflate og Nedre Lauvåsen er godt synlig. Det er fint å ta en liten rast her, men stedet bærer preg av at flere har holdt til her. Så jeg gikk videre på blåstien til Lukedammen. Ved å ta stien rett nordover kom jeg forbi Lukeenga, en fin miniflyplass. Derfra på noen småstier og opp til Engeberget. Tilbake på stien og videre sørover til Terudåsen. Den eneste av disse toppene som hadde litt stigning til toppunktet. Mange stier på åsen, men jeg gikk utenom disse og på kurs rett til toppen. Litt bushing ble det ned til blåstien nord for toppen. Derfra var det bare å følge stier tilbake til utgangspunktet.