Aure: Skarven og Jørenvågsalen (28.05.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Sørhalsnes (65m)
Endpoint Sørhalsnes (65m)
Ascents Jørenvågsalen (857m) 28.05.2015
Skarven (896m) 28.05.2015

Endelig en flott dag å våkne til på Tustna. Lite med lite vind, klar himmel og fin turtemperatur :)

Vi ankom Sørhalsnes og kjørte ca 100 m inn på skogsveien ved turskilt merket Setrevegen. Fulgte veien opp til vi kom til et par hytter og tok av en sti til høyre mot trimposten steinen. Fin, men litt myrete sti opp til trimposten. Deretter gikk vi uten sti nordover til vi kom opp på ryggen mot Skarven i ca 650 meters høyde. Her traff vi den rødmerkede stien opp til topps som kommer fra skaret mellom Jørenvågsalen og Skarven. Lettgått og fin rygg til topps. Det var kun et par små parti med snø opp på siste delen mot toppvarden. Varde med bok å skrive seg inn i. Litt vind og kaldt her oppe, så vi returnerte etter en kort fotograferingsøkt. Fulgte den rødmerkede stien helt ned i skaret, og derfra var det igjen merket videre mot Jørenvågsalen.

Fin og tørr sti opp til topps. Et lite punkt ca 150 høydemeter før toppen er det lagt ut et par kjettinger man kan holde seg i, uten at det strengt tatt hadde vært nødvendig. Men, kjekt å ha, spesielt om det er litt vått og sleipt. Flott toppunkt og stor varde med et norsk flagg som kanskje har blitt satt der 17 mai.. Traff et par Kristiansundere som ankom toppen samtidig med oss! De kom nordfra og hadde gått via Knubben.

Vi tok oss en lang og god matøkt litt nedenfor toppen der minstemann fikk krype og stabbe seg rundt i lyngen, til stor fornøyelse :)

Returen gikk ned i skaret igjen, og derfra fulgte vi den rødmerkede stien ned til myra på ca 370 m, og skrådde oss sørover igjen for å komme inn på den stien som vi hadde fulgt på veien opp.

En fantastisk flott dag med eksellent utsikt i alle retninger og en meget fornøyd liten tass i bæremeisen!

Skulle jeg gått denne turen igjen, ville jeg valgt å ikke gå stien via trimposten Steinen, men heller gå traktorveien forbi hyttene i starten og følge stien opp i skaret. Derfra er det kjapt og lett å gå til begge toppene!