Skibæring i vind og gråvær i heimen (26.05.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Gråvåhøe (1,765m) 26.05.2015
Nordre Koppe (1,563m) 26.05.2015

Hadde nok en gang gjort tabben med å se på symbolvarselet med begeistring og samtidig overse tekstvarselet fra yr. Derfor kjørte jeg over Flya i strålende vær på morgenen, men så at skyene lå tettere lenger nordvest, og lurte på om jeg var i ferd meg å gjøre noe dumt i dag. Det var jeg...

Startet rundt kl 12 fra Eklesæterveien - merkelig navn - rett nord for ett av dagens mål; Nordre Koppe. Det blåste litt, og det var skyet. Men mest overrasket ble jeg over å måtte bære skiene den første timen! Noe kratt her og der bremset framdriften, og snøen var en del steder pill råtten. Gledet meg til å kunne ta skiene fatt, ja.

Fra Eklesæterveien mot Nordre Koppe.

Det var først på ca 1250 m det ble såpass sammenhengende med snø at det lønte seg å ta på seg skiene. Hadde helfeller under, og ruslet rolig og greit opp på Nordre Koppflyi, og opp NV-ryggen på Gråvåhøe. Denne var så avblåst at jeg måtte gå sikk sakk mellom steinene - og noen ganger oppå (helfellene beskyttet da skisålene), men jeg tenkte på returen; det kom ikke til å bli mye skiglede nedover her. Attpåtil begynte det å kladde noe voldsomt, og vinden økte på. Uff og æsj.

Heldigvis hadde jeg sikt mot nord på toppen, for sørover var alt forsvunnet i tåke og snø.

Fra Gråvåhøe mot nord: Nordre Koppe. Vågåvatnet skimtes bak til høyre.

Det blåste såpass at jeg droppet matpause, reiv av fellene, og skled forsiktig nedover noenlunde samme vei som jeg var kommet opp. Noen nye riper ble det nok under skia, og stemningen var ikke helt på topp.

Nordre Koppe og retur på råtten snø
Ved foten av vestflanken på Nordre Koppe tok jeg skiene på sekken igjen, og spiste nista stående med ryggen mot vinden. Ruslet så ganske greit opp til toppen, som ikke ble verdiget et bilde en gang. Så på kartet at det var meget bratt ned østflanken, og ante en stor overhengende skavl her, og holdt solid avstand, mens jeg måtte litt sørover, før jeg kunne ta meg ganske bratt ned. Skiene ble værende på sekken, og det var kanskje et dårlig valg, for her og der var snøen råtten, og jeg sank nedi til knærne. Samtidig var det stadige bare felter som måtte forseres, så det hadde ikke gått så greit med skia på beina heller.

Hadde sola vært framme, skulle jeg ha plukket med meg både Kopphatten, som så ut til å by på artig småklyving, og Søre Koppe, men slik det var nå, ville jeg bare ned. Tok strake veien, gjennom kratt og over råtne snøflekker, og var tilbake ved bilen etter ca 5 t på tur; like mye fottur som skitur i dag!