Øyakollen - Bremanger (25.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Storøya (15m)
Endpoint Storøya (15m)
Ascents Øyakollen (114m) 25.05.2015
Øyakollen på Storøya

Etter en flott tur til Sundstua og Kalsenyken kjørte jeg til Rugsund og parkerte rett før husene. Jeg lempet Karma over et gjerde og fulgte raskt etter. Snart kom vi inn i et myrområde og jeg satte straks kursen for nærmeste skogsrygg. Det var feil rygg. Jeg skulle bare gått rett frem.

Det var ingenting med denne turen som IKKE irriterte meg, kanskje bortsett fra at jeg snart ville ha en ny øytopp i skryteboka. Og SÅ begynte det å regne.
Mer er det egentlig ikke å skrive om. Vi nådde toppen, fikk utsikt og så satte vi kursen rett mot bilen.

Karma på Øyakollen

På vei ned hadde jeg kun EN tanke i hodet, og det var å få skiftet klær. Det at Johan skrev - at det var enormt med flått her ute gjorde meg litt paranoid. Tilbake ved bilen fikk både Karma og meg selv en god omgang med snøbørsten (som alltid ligger i bilen)

Men - og det skal sies - jeg var griseheldig med fergene. Jeg rakk ferga til Stårheim med et par min. margin, og det samme gjaldt ferga fra Folkestad. Og - jeg var hjemme 2 timer før plan, så alt i alt er det ikke så mye å klage over...

Det beste minnet fra turen er bildet under - tatt FØR det begynte å regne.

Et fint øyeblikk i Rugsundet

Missing title

Written by arntfla 26.05.2015 11:20

Ja det idylliske bildet står i grell kontrast til opplevelsen av å bukse seg gjennom skauen. Jeg så ikke noe god rute som ledet i annen retning fra toppen så derfor ble det retur samme vei. Men bra at dere fant en bedre rute!

Rutevalg

Written by knutsverre 25.05.2015 22:13

Flott bilde av Øyakollen og Storøya! Vi fant ingen god vei opp til denne toppen, men en veldig grei rute ned igjen (fra veien på østsiden av øyen). For deg er det for sent, men det kan være greit å kjenne til for andre.