Vårskitur til 2 kommunetopper (14.05.2015)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 14.05.2015
Sandfloegga (1,721m) 14.05.2015

Sjefen hadde bestemt at Kristihimmelfartshelga skulle brukes til vårskiturer. Dermed var vi innkludert i Stavanger Turistforenings fellestur til Haukeliseter. Værmeldinge var possitiv og vi valgte derfor å satse på en dobbeltopptur på egenhånd Kristihimmelfartsdag. Vi greide, etter avreise ved 7 tiden fra overnatting i Langlim (hytta til Kristin og Tom), å starte turen ved 9:30 tiden fra Ulevå der vi fulgte kvistet rute innover. Fint skareføre hjalp godt de første timene på turen og etter bare en kilometer traff vi på en reinflokk. Desverre ble det en liten feilnavigering som resulterte i en kilometer eller 2 ekstra. Den må nok jeg ta ansvar for. Vi nådde alikevel Sandfloeggi etter ca 5:30 med en innlagt lang rast. Hittil haddee vi møtt noen, men på toppen var det en hel flokk som ga seg av gårde da vi kom. Vi hørte at noen av dem skulle til Nupseggi også så etter litt fotografering og rast ga vi oss etter dem. Dette forenklet nok navigasjonen mot Nupseggi da vi kunne følge spor og snart hadde vi tatt igjen og passert deler av gruppa. Vi passert etter hvert flere, men så stadig folk foran oss. Da vi kom opp mot Nupseggi var det plutselig ingen foran oss og vi skjønt da vi møtte noen av de vi hadde passert på vei ned igjen at vi nok hadde passert alle som skulle dit. Fra toppen hadde vi også observert at gruppa vi så foran oss forsvant over en kant og ned en dal. Vi tenkte da at det sikkert var greit å gå ned der også selv om det var litt lenger sy enn vi hadde tenkt oss. Ikke noe godt valg da det resulterte i en nedkjøring i en halvbratt dal i halvråtten snø. Resten av veien tilbake mot bilen var snøen råtten og vi greide også å bomme på parkeringen da vi så en parkering som lignet på vår oppe fra fjellet. Ingen bil, men panikken la seg raskt da vi skjønte at vi var på feil sted. Det ble 500 meter langs hovedveien tilbake til bilen. Her måtte vi bare vente 10 minutter før turfølget vårt dukket opp. De valgte å ikke gå vi Nupseggi da de hadde vært der før.
Med på turen var Anne.
Med på turen var også Kristin og Tom.