Storeholten - Gulen (16.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Glenja (40m)
Endpoint Glenja (40m)
Ascents Storeholten (153m) 16.05.2015

Dagens femte og siste skogstopp ble Storeholten/Åsen. Etter Lifjellet, Kistefjellet, Beinvedfjellet og Melshovden var jeg nå litt smålei, våt og kald men tallet 5 er så mye bedre enn 4....

Storeholten sett fra Vardehaugen

Jeg parkerte i svingen mellom Eidsfjorden og Høljemyra. Her var det 1,7km DØNN RETT strekning, noe som er ganske uvanlig i denne delen av landet. Jeg gikk opp ved siden av et hvitt hus og fulgte en gressbakke opp til noen ruiner - trolig det som er Glenja på kartet.

Herfra var det bare snakk om å finne den minst kjipe ruta opp gjennom skogen. Selve toppen lå heldigvis på kanten så jeg slapp å vase innover fjellet. Nå fortonet det å komme seg tilbake til Skjerjehamn - med dusj og middag - som en VARM drøm.

Min "topp-razzia" i Gulen var over for denne gang. Neste dag var 17de mai, og etter feiring ved Olavsstatuen gikk ferden videre til Sogndal, med luftetur til Hovden og Kletten i Høyanger inkludert..