Skjerveholten - kort skogstur (14.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Åsvatnet (130m)
Endpoint Åsvatnet (130m)
Ascents Skjerveholten (255m) 14.05.2015

17de-mai helgen skulle tilbringes i Gulen, og på vei dit passet det seg bra å lufte Karma på Skjerveholten - en topp jeg ikke hadde vært på før.

Ved Moskog svingte jeg av mot RV13 Gaularfjellet og fulgte denne veien 0,4km. Så tok jeg av mot Åsane (skiltet) og fulgte denne veien 1,9km til vestenden av Åsvatnet. Dette var rett over Huldrefossen (som er verdt et besøk i seg selv - fra Moøyra)

Jeg fulgte en skogssti langs vannet 0,3km og tok til venstre i et stikryss. Jeg fulgte den nye stien 150 meter til den tilsynelatende sluttet. Jeg gikk over en liten åskam og fant hovedstien opp vestryggen på andre siden av åskammen.

På vei opp vestryggen

Stien tok meg til et trig. punkt som hadde fin utsikt, men dette var IKKE hovedtoppen...

Trig. punkt på Skjerveholten

Jeg fulgte en svak sti videre bortover og 0,58km etter at jeg fant stien ved enden av vestryggen ankom jeg høyeste punkt - ikke markert i det hele tatt.

På Skjeveholtens høyeste punkt

Høye fjell rundt omkring pluss en del trær ga begrenset utsikt, men utsikten mot Kvamshesten var i alle fall fin...