Sverrestuven - Osterøy/Vaksdal (14.05.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øst for Sverrestuven (15m)
Endpoint Samme (15m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sverrestuven (289m) 14.05.2015 13:50
Visits of other PBEs Sverrestuven p-lomme (15m) 14.05.2015

På vei til hytten på Mjølfjell passet det med en liten avstikker til Vaksdal-siden av Osterøy der vi fortsatt mangler noen topper. Vi kjørte av E16 på Dalseidet, fortsatte over Bolstadfjorden og på ny bro over til Osterøy ved Kalland. Smal, gammel vei med stabbesteiner og trange tunneler. En bit av denne veien raste ut i sjøen like før Gammersvik i vinter, og er fortsatt ikke mulig å passere med bil. Vi valgte derfor adkomst fra østsiden, der vi fulgte GPS-sporet til SÅH (Sven-Åge Hauge) fra 13.10.2012. Grei parkering i P-lomme like ved turstart. Meget bratt og til dels ulendt terreng opp mot toppen.

Parkering på Toskedalvegen øst for Sverrestuven
Bratt ned mot Gammersvik fra toppen

Vi ble litt optimistisk i starten da vi fant noen stier som førte oppover i terrenget, men ble fort skuffet. Det er nok bare hjortestier, og hjorten på Osterøy har dessverre enda ikke begynt å interessere seg for PB - topper! Det ble derfor til at vi måte bakse oss oppover i terrenget uten hjelp av sti. Selv om det var bratt, var det ikke det verste terrenget å bevege seg i, fordi vegetasjonen var relativt åpen. Typisk hjorteterreng - obs flått!

Toppen på Sverrestuven
Flott utsikt innover Osterfjorden

Oppe på toppen som er skogkledd, med flott utsikt nedover mot Gammersvik og mot fjellene på nordlige deler av Osterøy. Stupbratt ned på vestsiden av ryggen. Høyeste punkt på en stor stein på GPS 319667 6733378. Ned igjen omtrent samme rute, adskillig lettere og raskere enn opp.
Etter turen kjørte vi videre mot Gammersvik til der veien var rast ut - se bilder. Her var det ikke mulig å få snudd bilen, så vi måtte rygge 5-600 m før vi ENDELIG kom til en snuplass. Først da skjønte vi hvorfor det sto så mange biler parkert langs veien før Gammersvik!

Utrast vei under reparasjon før Gammersvik
Fritthengende lys- eller telefonstolpe!