Kaldavassrustene og Gluggvardnuten (19.04.2015)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Midlæger, vestenden av Haukelitunnelen (180m)
Endpoint Samme (180m)
Ascents Gluggvardnuten (1,451m) 19.04.2015
Kaldevassrustene nordvest (1,509m) 19.04.2015
Kaldevassrustene sørøst (1,490m) 19.04.2015
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 19.04.2015

Kaldavassrustene og Gluggvardnuten

Jeg våknet opp til nok en fin dag på Haukeliseter etter en kanon skitur dagen før på Kistenuten og Høghellernuten. Sjekket ut etter frokost og kjørte til vestenden av Haukelitunnelen, hvor jeg parkerte.

Gikk et lite stykke langs den ubrøytede gamleveien før jeg rant ned i dalen og gikk mot pkt 1148. Fant en naturlig rute opp NV delen av Kaldavassrustene og kom meg til nordøsttoppen på fast og fint føre på halvannen time. Også i dag var det mye vind på toppene og jeg satte raskt kursen videre mot sørøsttoppen.

Start fra vestenden av Haukelitunnelen.
Gamleveien ikke brøytet enda.
Tilbakeblikk mot Mitdlæger og E134.
Toppen av Kaldavassrustene nordvest, 1509 moh

Nådde denne på en halv time. Her var det tre mulige topp punkt, så det ble en liten runde over dem alle for å være sikker.
Deretter var det brukbart nedrenn (relativ flatt, men noe varierte snøforhold) mot Kaldavasselva. Her stoppet jeg for lunsj et lite stykke ovenfor dalbunnen. Sol, snø, tilnærmet vindstille, kan man ha det noe særlig mye bedre?

Toppen av Kaldavassrustene sørøst, 1490 moh. Utsikt mot Kistenuten.
Lunsjplass i solen!

Under lunsjen bestemte jeg meg definitivt for å inkludere Gluggvardnuten i turen også, så jeg satte utfor litt over halv tolv. Feilberegnet hvor langt det var ned til dalbunnen, så det begynte å gå litt fort mot slutten. Og med vanskelige føreforhold tok jeg ikke sjansen på å svinge eller bremse, så det var bare å holde seg på beina til det flatet ut. GPS'en viste en maks hastighet på 47 km/t, litt for fort med andre ord.
Men, jeg kom meg helskinnet ned og fikk på kortfellene og labbet de siste kilometerne opp til Gluggvardskaret og videre opp på Gluggvardnuten. Her fant jeg spor som jeg fulgte ned igjen til hovedveien og det viste seg at det var Runemb (Rune Blomberg) som hadde vært her kun to dager før. Det ble flott nedkjøring mot Midtlægervatnet, for nå gav øverste snølaget god styring.

Toppen av Gluggvardnuten, 1451 moh.
Ankommer E134 i tung slush snø, men godt fornøyd med turen.

Ankom E134 like over halv to etter nesten fem timer på tur. Nå var det bare å få skiftet klær og kjøre hjem til familien jeg ikke hadde sett på hele uken..