Kistenuten og Høghellernuten (18.04.2015)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Haukeliseter (980m)
Endpoint Samme (1,002m)
Ascents Høghellernuten (1,507m) 18.04.2015
Kistenuten (1,648m) 18.04.2015
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 18.04.2015

Kistenuten og Høghellernuten

Kjørte til Haukeliseter fredag formiddag etter en uke på jobb i Oslo. Ankom i 1830-tiden og fikk det siste tilgjengelige fjellrommet.

Etter en god frokost la jeg i vei over Ståvatn i retning Kistedalen. Føret var hardt og fint og jeg tok på kortfeller ved første motbakke. Dette fungerte helt fint, bortsett fra to bratte partier øverst i Kistedalen, hvor det var enklere å bære skiene. Etter disse partiene var det flott føre oppover mot toppen. Etter rundt 7 kilometer og nesten 2,5 timer begynte sulten å komme og jeg tok en liten lunsjpause 1,5 km fra toppen.

Forlater Haukelister klokken 0900.
Innerst i Kistedalen. Måtte bære skiene opp det bratte partiet midt i bildet.
Nok et bratt parti på nordsiden av Kistenuten.
Vindstille rasteplass rundt 1,5 km fra toppen.

Med mat i magen tok det bare 30 minutt før jeg nådde toppen av Kistenuten, 1648 moh. Her var det en del vind, så det ble med et par bilder og litt utsikt før jeg satte kursen videre mot Høghellernuten. Her hadde jeg et håp om å komme ned langs med nordfonnen og dette gikk helt fint. Litt bratt øverst, men videre ned var det bare fryd og gammen. Vel nede i Ståvassdalen var det på med feller igjen og nye 360 hm ventet. Flotte forhold opp til 1400 moh, men da ble det meget vindfullt og mye bølgesnø. Dette stykket var noe slitsomt, men vinden roet seg på de flatere partiet lenger oppe.På toppen derimot var det minst like forblåst, så det ble med noen få bilder før jeg skyndet meg ned igjen..

Toppen av Kistenuten, 1648 moh. Flott utsikt i de fleste retninger.
Toppen av Høghellernuten, 1507 moh. Et vindfullt sted.

En god lunsjpause nedenfor Høghellernuten, før jeg klokken 14:40 tok fatt på de 8,5 km tilbake til Haukeliseter. Dette ble en fin retur, med mye fine nedrenn og lite vind. På slutten begynte snøen å bli noe råtten og jeg klarte å miste den ene hansken, men ankom Haukeliseter godt fornøyd rett over kl 16:00. Da var det tid for avslapning og en god bok, for det var ny tur dagen etter... SeKaldavassrustene og Gluggvardnuten.

En flott dag på Haukeliseter...