Søndre Folgefonna - Hordaland K-topper komplett! (10.05.2015)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering Bondhusdalen (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 10.05.2015 16:05
Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 10.05.2015 18:05
Visits of other PBEs Folgefonna nasjonalpark (500m) 10.05.2015
Bondhusdalen p-plass (60m) 10.05.2015 07:50
Breidablikk (1,322m) 10.05.2015 12:40
Fonnabu (1,450m) 10.05.2015 13:25

Søndre Folgefonna - de to siste kommunetoppene i Hordaland

Helt siden vi bevisst begynte å bestige kommunetopper for ca. 5 år siden har disse to vært mer eller mindre prioriterte turmål. Høsten 2014 viste det seg at Ole-Petter også manglet disse to toppene - eller rettere sagt - punktene på Søre Folgefonna. Vi avtalt derfor felles tur til første del av mai 2015. Værmeldingene var brukbare for søndagen 10. mai, mens varslet for Fonnabu dagen etter - på mandagen lød på sterk kuling med nedbør. Etter råd fra kjentmann Geir i Rosendal som har bistått otto (Otto Lund), innerdal (Inger Lise Innerdal) og Osten (Olav Østerås) med råd og dåd på denne turen, valgte vi adkomst fra Bondhusdalen.

Bondhusdalen P-plass
Utstyret gjøres klart
Vi kom oss avgårde som planlagt ca. kl. 08 fra Bondhusdalen p-plass i nydelig vær - blå himmel og noen få kuldegrader.God grusvei innover mot Bondhusvatnet. Derfra fulgte vi Keiserstien - en gammel turistvei som slynger deg bratt oppover fjellsiden i 18 svinger med bratt stigning fra ca. 400 til 650 moh. På vel 500 moh ble det skifte fra joggesko til skistøvler. Vi hadde gått i skygge så langt, men da vi kom opp til skaret nord for stølene på Gardhammer fikk vi sol og et nydelig, uberørt snølandskap lå foran oss!
Mot stølene på Gardshammar ca 650 moh
Foto mot nord. Botnavatnet 832 nede i gryten mot høyre. Ruten går opp i det lille skaret midt i bildet

Det var nå gått ca. 3 timer fra start og tid for en matbit. Godværet var over, og det skyet mer og mer til. Vi fortsatt langs anbefalt rute i mot Breidablikk, men ble etterhvert betydelig senket av klabber på ski og feller. Ankom Breidablikk kl 1240, og fortsatte til Fonnabu der vi var fremme kl 1325. Nå var været blitt adskillig dårligere, og vi valgte å trekke inn i hytten for en matpause og for å vente på bedring av værforholdene.

Ole-Petter steller med skiene ved Breidablikk
Ankomst Fonnabu - vi begynte å bli litt skeptiske på hvordan dette skulle gå ...

Det ble en hyggelig pause på 1,5 t i Fonnabu med fyr i ovnen og posemiddag! Som meldt av Yr.no begynte det å bli bedre vær omkring kl. 15. Vi tok fatt igjen, og møtte det uventede og imponerende synet av selveste Folgefonna like SØ for Fonnabu!

Ole-Petter på vei ned i søkket mellom bre og fastland
Litt av en isfront!

Vel oppe på breen ble det 3 km vandring oppover mot
Punkt på Søndre Folgefonna
Høyeste punkt i Kvinnherad kommune på grensen mot Odda. Været ble bare bedre og bedre, og etterhvert blå himmel overalt og bare moderat vind. Umulig å se hva som egentlig er høyeste punkt her oppe på breen, men vi holdt oss til PB koordinatene som er angitt til 354771 6661574.

Stolt og glad Ole-Petter på Kvinnherads kommunetopp!
Samme for meg! Hvordan skulle vi ha funnet frem til dette uten GPS?

Punkt på Søndre Folgefonna
Videre mot høyest punkt i Etne - i spissen på triangelet der kommunegrensene for Kvinnherad, Odda og Etne møtes, vel 6 km mot SSV. Lang og monoton vandring over breen i tiltagende motvind og mer skyet vær. Men da vi endelig nådde punktet på GPS 351311 6656436 bedret været seg enda en gang, og vi fikk blå himmel. Snakk om flaks!

Ole-Petter på sin tredje Fonna k-topp på to dager!
Folgefonna 1638 i Etne - min siste av Hordalands kommunetopper!
På vei tilbake mot Fonnabu. På dette bildet er det faktisk mulig å se kulen med Folgefonna 1662 i bakgrunnen.

Klokken var allerede over 18, så det var bare å starte på returen. Ole-Petter gikk først, og fant en fin direkte rute rett mot fjellryggen sør for Fonnabu. Været var igjen blitt dårligere, mørkegrå skyer ute i vest og tiltagende vind. Etter 15 min matpause i Fonnabu og med varslet om sterk kuling i fjellet neste dag var tok vi raskt beslutningen om å returnerere til Sundal. Det gikk i grunnen overraskende greit. Vi brukte ca. 2 timer ned igjen til Gardshammer i brukbart lys og på bra føre. Så ble det litt mer baksete på bløtt og skrått snøføre nedover svingene fra Gardshammer før vi omsider var ned på var vei da klokken nærmet seg 22. Fortsatt var det nok lys hele turen tilbake til bilene der vi var fremme ca. kl 2330 - slitne, men meget glade og fornøyde etter en flott og spennende tur med full måloppnåelse. Tusen takk til Ole-Petter for godt rutevalg, ferdig skispor og ikke minst - meget hyggelig turfølge!

Link til Ole-Petter sin rapport fra turen finnes her: http://peakbook.org/tour/125508/Langtur+med+Knut+Sverre+på+Folgefonna.html

Folgefonni Sør fra Bondhus via Fonnabu

Gratulerer med Hordaland!

Written by bakken59 16.05.2015 11:25

Ny imponerande kraftprestasjon av deg! Inspirerande, men her måtte nok eg planleggje med overnatting...

Sv: Gratulerer med Hordaland!

Written by knutsverre 17.05.2015 14:25

Takk for det Kristin! Vi hadde nok overnattet på Fonnabu hvis det ikke hadde vært for kulingvarselet dagen etter. Du ligger ikke akkurat på latsiden du heller - langturer til Sandfloeggen og Vassdalegga to dager på rad!

Gratla

Written by kolla 13.05.2015 13:45

med fin tur og fullført Hordaland-liste! Litt påfallende at du har 270 hm meir på ditt GPS-spor enn Ole-Petter på samme rute.

Sv: Gratla

Written by knutsverre 17.05.2015 14:50

Takk for det, Kolbjørn. Enig i din bemerkning om forskjellen i hm på de to GPS sporene. Jeg har sett over mitt spor, og finner ingen åpenbare forklaringer. Ut fra vurdering på kart synes det som om Ole-Petter sitt estimat på 1937hm er det mest korrekte. Vi har forskjellige GPS-er, vet ikke om dette kan ha noe å si.

Grattis

Written by Snilen 12.05.2015 18:48

Men altfor fint vær for en bergenser da.... Kvinnheradtoppen er vel en litt markert hump, men Etnetoppen er kanskje den flateste kommunetoppen jeg har vært borti.

Sv: Grattis

Written by knutsverre 13.05.2015 11:36

Takk Lars! Er det noe som fortjener fint vær, må det være oss bergensere! Været var egentlig høyst varierende denne dagen, men kameraet taes jo helst frem når solen skinner!

Bravo

Written by otto 12.05.2015 15:29

Så ut til å være en fin tur. Er vist andre som også har hell med godværet.!!

Sv: Bravo

Written by knutsverre 12.05.2015 16:45

Hei Otto! Vi fikk gode råd om turen av din venn Geir i Rosendal. Turen var veldig bra, men værmessig ble den mer spennende enn planlagt. Vi hadde egentlig tenkt å overnatte på Fonnabu, men den planen ble droppet pga kulingvarslet dagen etter.

Gratulerer Knut Sverre,...

Written by GeirL 11.05.2015 23:21

...med alle kommunetoppene i Hordaland. Nok en liste du har klart å fullføre. Imponerende!

Så ut som en grei liste, så jeg meldte meg like greit på den jeg også... :-)

Sv: Gratulerer Knut Sverre,...

Written by knutsverre 12.05.2015 13:13

Takk så mye, Geir! Kjekt endelig å ha fullført denne listen hvor disse to toppene har manglet i flere år! Fin tur ble det og!