Nordre Folgefonna (09.05.2015)

Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 09.05.2015
Steinafjell (1,404m) 09.05.2015
Videopanorama fra toppen:

knutsverre (Knut S. Andersen) hadde varslet om godvær på Folgefonna, og jeg var som avtalt i høyeste beredskap i disse mai-dager, og lot veranda-rekkverk stå halvferdig, og satte meg i bilen og kjørte meg over vidda. Med sommerdekk var det så vidt det gikk, men nok om det.

Jeg hadde lørdagen på meg før godværet slo til, og ville plukke med meg Nordre Folgefonna, og kjørte derfor via Odda, gjennom to dyre tuneller (80+100kr) og så opp fra Jondal (80 kr). Mot slutten var det vanvittige brøytekanter som toppet alt jeg tidligere har sett i fjellet! Det var også så vidt jeg kom meg opp på sommerdekk denne formiddagen.

Høye skyer dempet for sollyset, og litt vind var det, men ellers ok. Jeg sparte derfor de 100 kr du må betale om du vil ta skitrekket opp de første 250 høydemeterne. Det gikk likevel unna på under halvtimen med helfeller under skia.

Ser ned skibakken. Skitrekket forsvant delvis under snøen et stykke, og en gravemaskin sto høyt oppi flanken. Den hadde nok gravet fram skitrekket, slik det sto i nyhetene nylig. Snakk om store snømengder.

Det var et stykke innover, men likevel lett match når en kan starte så høyt fra bilen! En snau kilometer før toppunktet tok jeg av fellene, og gikk på blåvoks resten. Helt kurant. 80 min til topps i middels tempo. Hårteigen var lett å kjenne igjen i øst, men ellers var utsikten preget av den enorme snøflaten. Noen spenstige fjell i retning Rosendal i sørvest:

Spiste i stående stilling, mens flere folk kom etter i sporene mine. Så skled jeg tilbake, men dagen var ung og været ikke verst, så jeg ville forlenge turen litt, og fortsatte ut en rygg mot vest, til Steinafjell 1404 m. Litt opp og ned, og ved et skar der man må 40 hm ned, holdt jeg på å gjøre vendereis. Det var isete her, og jeg ville ikke ta noen sjanser, men så fant jeg ut at jeg kom lett ned ved en omvei litt mot nord, og da kunne jeg jo ikke gi meg.

Steinafjell ga litt perspektiv på Folgefonna, men dårlig lys egner seg lite for fotografering.

Deretter var det noenlunde greit tilbake til bilen. Nå var asfalten nedover helt bar, og det gikk veldig greit å kjøre ned til Jondal, og siden til Sundal camping, for å møte Knut Sverre.