Nydelig overraskelse på Store Ringstinden (02.05.2015)  6

Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 02.05.2015
Midtre Ringstinden (2,025m) 02.05.2015
Store Ringstinden (2,124m) 02.05.2015

En kort rapport siden den allerede er overflødig. Og terningkast 6 utelukkende på grunn av opplevelsen på Store Ringstinden. De som kjenner meg vet at det må være sånn. Hyggelig selskap er ikke relevant, det er værets estetikk som er det...

Store Austabotntinden! Hadde dette vært en topp i 6000-8000-meterklassen hadde den vært anerkjent som et av verdens vakreste fjell fra denne vinkelen!

Jeg regna ikke med knallvær denne helga siden det var så fantastisk 19-20. april. Enkelte helger vet man nesten at godværsvarslet etter mine kriterier bare er humbug. Men jeg skulle jo være sosial med både Jan Petter og Helene. Og da vi forflytta oss fra mylderet på Turtagrø til "innsteget" mot Ringsdalen hvor Geir Arne og Kristine hadde leir ved Tindevegen ble det enda triveligere på grunn av roligere omgivelser.

Innover Ringsdalen.

Turen innover gikk bedagelig, vi hadde taktiske grunner til det, blant annet slippe knallhard skare opp mot Ringsbreen.

Omsider i gang med stigninga mot toppene jeg aldri har hatt fint vær på...

For et folkemylder! Jeg vet jo at det er sånn akkurat her, men likevel...
Og jeg føler meg som et arkeologisk funn med fjellski blant alle randofolka. Men har ikke hatt råd til så dyrt utstyr enda.

Vi ble enige om å ta Austre Ringstinden først. Bratt snøbakke, det vet jo alle som kjenner denne toppen. Egentlig nydelig utsikt her, men kresen som jeg er gadd jeg ikke å knipse et eneste bilde, himmelen var for preget av hvitfarge og snøfnugg. Geir Arne derimot koste seg med kameraet, og hadde definitivt sine poeng.

Stølsmaradalstind fra haifinnevinkelen sett fra Gravdalsskar.

Langt om lenge var vi på vei mot Midtre. Ikkeno problem selv uten stegjern. Og her oppe hadde været blitt såpass at jeg måtte fram med kameraet igjen.

Store Austabotntinden og "alpinbakken" på Store Ringstinden.
Stølsmaradalstind med hare/kanin-vinkelen, selv om den er enda flottere fra Stølsmaradalsbreen. "Kjæresten min!"

Så var det å komme seg ned for å ta fatt på siste og høyeste toppen. Og nå var det ikke mange av dagens 300 gjester som var igjen der oppe, kun en 6-7 stykker kanskje. På veien oppover ble været bedre og bedre, det var tydelig at kulda strammet grepet og jagde den stusselige luftfuktigheta på dør. Dermed ble alt så umåtelig mye vakrere, såpass at jeg må begynne å skrive litt som jeg pleier å gjøre.

Denne toppen var jo en begredelig opplevelse for meg 17. mai 2003 i snøføyke, null sikt og elendighet. En "hån" mot meg etter at jeg hadde levd meg så inn i 17. mai 2002-bildene fra gode gamle www.etojm.com. Den turen var så begredelig at jeg nesten ikke har regnet Store Ringstinden som del av min merittliste. Men nå var det straks 90% knallhimmel, og jeg fikk Store Austabotntinden i vinterdrakt fra sin råeste vinkel rett i fleisen! Klump i halsen og hakeslepp! Jotunheimen vet å ta vare på en trofast venn. Jotunkjærligheten ruster aldri, det finnes bare en Jotunheim!

Oppholdet på toppen var aldeles nydelig! Etter hvert var vi helt alene, kun jeg, Jan Petter og Helene. For en teft vi har, jeg får jo stort sett jotuntoppene for meg sjøl eller kun sammen med mitt turfølge.

Store Austabotntinden fra Store Ringstinden! Godt å kunne se på et så flott fjell og vite at der har jeg vært!
Mot Soleibotnryggen fra Store Ringstinden.
Mot Storen og hans hoff, som det står i boka "Under Storen".

Dessverre måtte vi jo ned etter hvert siden lyset snart tok kvelden. Jeg fiksa noen høyresvinger, men er glad jeg hadde lite publikum. Høydepunktet sånn skimessig var å skli rolig utover dalen.

Store Ringstindens nydelige overraskelse rører meg enormt. Så glad i deg Jotunheimen! Så stolt av at Norge har ei fjellkjede som Hurrungane!!

Bildet er hovedsakelig tatt på grunn av Stlsmaradalstinden min, men de andre fjella er ikke å forakte heller, på ingen måte! Men jeg ser en skummel mann og ei grusom kjerring baki der øverst til venstre. Blir aldri ferdig med den saken fra 24. august 2013 jeg...
Tilbakeblikk mot Store Randotinden og litt mer nerdete Soleibotnryggen på vei ned i dalen.
Ikke et bra bilde, men det er noe "iskaldt og truende som kommer litt for nært innpå livet" over det syns jeg. Midtre er flott fra denne vinkelen.
Austre og Midtre Ringstinden som portstolpene over Ringsskardet. Takk for denne gang Hurrungane!

Takk til alle 4 for en flott og hyggelig tur! Og takk til Geir Arne for bonuskarbonaden seint på kvelden. :)

Missing title

Written by hslite 07.05.2015 21:12

Flott rapport. Arkeologisk funn blant rando- folk..bra filosofisk betrakning. Skal opp på tindane no i helga, tar med meg Store og kanskje Stølmaradalstinden og. Såg bort på Hurrungane forrige helg i kald klar natt fra Bings Gryte på Jostedalsbreen, herlig skue i 20 minus.

En opplagt sekser!

Written by Nils 06.05.2015 22:38

Store Ringstinden i sånt vær bare må jo bli en sekser det, Øyvind. Liksom ingen tvil om det. :-) Deilig å få den kremtoppen i finvær.

Flott turrapport med nydelig bilder! Igjen må jeg bare måpe av Store Austanbotntinden! Fytte rakkern, så majestetisk og flott den er! Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket av de to bildene du har av den som er råest, men spiller ingen rolle egentlig! De er begge eventyrlige begge to! Ja, det gjør godt å tenkte på at man har vært på den. :-)

Sv: En opplagt sekser!

Written by Øyvindbr 07.05.2015 20:32

Ja nå føler jeg at jeg har vært på Store Ringstinden! Og med "alpinbakken" stengt for dagen så er det jo en kremtopp på linje med de beste jeg har besteget!

Jeg var høyt oppe etter en ekte Øyvindtur på Raundalsryggen to uker tidligere, og er det fortsatt, men opplevelser som dette minner meg jo på hvor jeg egentlig hører hjemme. :)

Eventyrstund

Written by Garm 06.05.2015 21:32

Eg hadde eventyrstund på Austre til tross for manglande blå himmel. :)

Mine 25 minutt på Store Ringstind var eg også åleine mens dykk var på Midtre. Noko surrealistisk når ein hadde sett det folkehavet frå Austre tidlegare på dagen.

Sv: Eventyrstund

Written by Øyvindbr 07.05.2015 20:29

Jeg trur du sikter til sola som fikk dalende snøkrystaller til å glitre over Stølsmaradalstinden. Og Midtre Ringstinden ser ekstremt solid ut fra Austre. Syns solid er det ordet som beskriver den best fra den vinkelen.

Jeg hadde det jo vakkert på Austre jeg også, men jeg må jo ta vare på imaget mitt, og det var jo mye bedre på Store! :)