Ringstindane (02.05.2015)

Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 02.05.2015
Midtre Ringstinden (2,025m) 02.05.2015
Store Ringstinden (2,124m) 02.05.2015

Vi, dvs meg, Øyvind, Helene, Geir Arne og Kristine, starta oppover Ringsdalen i 10-tida. Då hadde drøssevis av folk allereie gått innover dalen. Flotte forhold innover, og varmen gjorde at klea måtte raskt av..
Litt hardt og ekkelt opp frå Ringsdalen. Etter ein kjapp diskusjon bestemte vi oss for å gå mot Austre først. Relativt enkelt opp hit, men litt usikker snø i bratta.. Enkelt opp til Midtre også, og no såg vi at det enorme folkehavet på Store hadde avtatt. Vi stod på Store i 19-tida, og då hadde vi toppen heilt for oss sjølve! Fantastisk flott utsikt, spesielt mot Austabotntinden! Flott nedrenning, sjølv om det var litt hardt enkelte plassar. I ettertid fekk vi høyre at ca 300 personar hadde vore oppom Store i dag..

På veg innover Ringsdalen.
Ca 100 personer på bildet...
I Ringsskaret. Stølsmaradalstinden i bakgrunnen.
På Midtre Ringstinden.
Storen og hans venner.
Austabotntind, eit fantastisk skue!
Velbrukt terreng...

Misunnelig

Written by hmsv1 05.05.2015 09:11

Det var en utrolig fin helg du har hatt i Hurrungane/Jotunheimen - jeg er veldig sjalu! Skulle ønske at området var litt nærmere å reise til for å utnytte flotte snøforhold og fint vær når det dukker opp, men det er dessverre ikke så lett tilgjengelig for min del! Håper du får deg flere slike turer før slutten av skisesongen :)

Sv: Misunnelig

Written by JPV100 05.05.2015 12:10

Ja, dette var litt av ei helg! Du har jo mye fint å velge mellom der oppe også, og jeg blir ofte misunnelig på dine turer. Vi får håpe på mange flere turer fremover våren :)

Er det mulig!!

Written by Nils 04.05.2015 22:49

Det er jo hinsides mye mennesker på vei til Store Ringstind!! Den maurstien jo! En sammenhengende tråd med folk. Da kona og jeg var der i år 2000 (14. mai), møtte vi kanskje 20 mennesker på hele dagen. Og den gang hadde vi 100% Øyvind-vær. Ikke at det er noe å utsette på været dere hadde, akkurat... :-)

Nydelig bilde av Store Austanbotntinden! Den er jaggu rå fra den vinkelen. Absolutt et av mine favorittfjell i Norge!

Sv: Er det mulig!!

Written by mortenh 05.05.2015 08:05

Jepp. Våren er den nye høysesongen, i alle fall på en 10-20 topper i Jotunheimen. Sommeren begynner å ta seg fredelig ut i forhold.

Var flere hundre på Storebjørn også samme dag. Til sammen sikkert langt mer enn 1000 mennesker på tur i Jotunheimen om man tar med Valdresflye, Leirdalen m.m.

Men det er jo bra at folk kommer seg ut og får slike fine opplevelser. Ensomme steder finnes fortsatt. Og det er fascinerende hvordan trafikken konsentreres. Tar du vekk Storebjørn og Ringstind og Raslet/Rasletind har du med en gang fjernet en stor del av trafikken. Tror ikke det var mange på Sjogholstind eller Mjølkedalstind i helga, for å si det slik.

Sv: Er det mulig!!

Written by JPV100 05.05.2015 08:13

Ja, det var utrolige folkemengder. Vi var jo forberedt på det, men ikke sååå mye. Nesten godt gjort at vi fikk toppen for oss selv i en liten time :)

Austabotntind er helt klart en av mine favoritter også!

• +

Sv: Sv: Er det mulig!!

Written by mortenh 05.05.2015 08:25
        • +

Sv: Sv: Sv: Er det mulig!!

Written by JPV100 05.05.2015 08:30

Så mye

Written by Olepetter 04.05.2015 21:45

folk! Da var det atskillig fredeligere 19,5 km mot SØ... Kjekt å få alle tre toppene på samme dag, tenker jeg. Når var dere tilbake igjen?

Sv: Så mye

Written by JPV100 04.05.2015 22:06

Vanvittig med folk ja! Men vi var glad vi tok Austre og Midtre først, slik at vi fekk nyte toppen åleine :) Var nede ved teltet i 21-tida.