Øyakollen på Storøya, Bremanger (01.05.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Øyakollen (114m) 01.05.2015

Øyakollen på Storøya, Bremanger

Dagens tredje øytopp. Storøya ligger i Rugsundet, og er landfast via vei på en fylling fra Rugsundøy-siden. Vi parkerte på en åpen plass med en gammel gravemaskin på NV siden av øyen. Det er laget en gammel gangvei rundt øyen, antagelig av noen av de gamle proprietærene som holdt til på Rugsund Handelstad. Det er lagt ned mye arbeid med veien, ikke minst med flotte oppmuringer der hvor det var nødvendig. Vi startet turen langs vestsiden av øyen langs denne veien.

Øyakollen på Storøya fra sør
Fin gangvei rundt Storøya i Rugsundet
Her kom vi ned fra toppen, og her burde vi også gått opp!

Helt sør på øyen syntes vi det så bra ut å gå mot toppen, men det skulle vise seg å være en feilvurdering. Terrenget ble ganske snart meget ulendt og tilgrodd med busker og kratt. Or og hjorteskitt bar bud om hva vi hadde i vente.... Siste stykket opp til toppen var spesielt ekkelt. Her måtte vi krype og kravle for å komme oss opp. Denne ruten opp anbefales ikke!. Da vi omsider nådde toppen lettet stemningen adskillig. GPS ved et nedfalt trigmerke 306806 6866236. Utsikten var upåklagelig, spesielt mot Hornelen.

Fra Øyakollen i Rugsundet mot Hornelen
Stemningsbilde mot Hornelen

På tilbaketuren gikk vi først litt nordover langs ryggen, men her ble det etterhvert mer og mer tilgrodd. Vi fant så en veldig grei trasé nedover i skogen i østlig retning som førte helt ned til veien rundt øyen. Her burde vi så absolutt også ha gått opp. Det hadde spart oss for slit og ergrelse, og kanskje også for flåtten som vi stiftet bekjentskap med for første gang i år!