Runde på Runde (23.04.2015)  4

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Rundabranden (294m) 23.04.2015
Storehornet (236m) 23.04.2015
Varden i Herøy (332m) 23.04.2015

Dagens andre fjelløkt stod for tur, og planen var å ta Varden, Rundebranden og Søre Handfangen. Det var sein oppstart, klokka var nesten åtte før oppstart, så lysforholda fikk bestemme.

Oppakninga. Mista for øvrig flaska underveis. Den andre drikkeflaska i manko på tre dager :(
Søre Handfangen. En topp med litt klyving som er på 50m-lista i Herøy og som jeg enda ikke har besøkt. Målet var å rekke denne helt til slutt.

Parkerte og gikk opp ute mot steinura. Det er tydelig sti i starten, men blodpumpa kommer godt i gang første 150-60 høydemeterene opp skogen. Med en fjelltur tidligere på dagen i beina så var det "tungt" å komme i siget.

Oppe i passet. Utsikt utover mot branden. Men denne gangen skulle jeg ikke den veien, men til høyre mot Varden. Rundes høyeste (og minst besøkte) punkt.
Fortopp til Varden sett fra passet/toppen av skogen.
Søre HAndfangen sett fra samme sted

For å komme til varden gjelder det å holde til høyre i alle "stikryss" man møter på. Det er et par stykker. Bortsett fra det siste. Denne gangen, som sist jeg gikk her, endte jeg opp i lyngen uten sti på tampen. Der er en fortopp til Varden, og det siste stikrysset så virker det som om stien går opp på denne fortoppen. Det er den stien en skal følge. Får prøve å huske det til neste gang. Forholdene var uansett ikke så verst og det var ikke lange biten uten sti her (det skulle bli verre senere på turen)

To hjorter ble nok litt overrasket da de kom travende ned fjellsiden rett mot meg.
Utsikt fra Varden mot neste samleobjekt, Rundabranden. Flotte lysforhold
Panoramabilde mot Herøy

Etter litt tenking på toppen bestemt jeg meg for å besøke Storehornet også på veien mot BRanden. Da måtte jeg ned skråningen, og jeg så der var en sti "langs kanten" der man ser ned mot veien ut mot Goksøyra. Det var lett å se stien pga at der hadde kommet litt hagl/snø like før turen startet. Det gikk greit å komme seg ned til den stien.

Flott utsikt under nedstigningen fra Varden. Austfjellvatnet nærmest, mens Storevatnet kan sees til venstre i bildet. Rundebranden i magisk kveldslys i bakgrunnen.
Tilbakeblikk på skråningen ned fra Varden
Ute på kanten på vei mot Storehornet. Utsikt mot Goksøyra
Utsikta andre veien mot Langeneset. Flott kveldslys mellom skydekket.
Fra toppen av Storehornet, i retning Branden

Så var det siste etappe mot Rundebranden som stod for tur. Man har ganske brukbar oversikt fra Storehornet, og mitt valg ble å gå nes en ganske bratt skråning og sikte meg inn mot demningen mellom Lisje- og Storevatnet, for så å finne en sti som skrået opp mot hovedstien langs kanten oppe ved "hovedtraseen". God plan. I teorien that is.

Litt brattere og mer utfordrende nedstigning fra Storehornet mot demningen. Ikke vanskelig, men måtte være litt nøyaktig med veivalg.
Storevatnet
Lisjevatnet

Turen opp fra demninga var en bommert av dimensjoner. Der var ingen sti. Kun tuebelagt myr som var sinnsykt tungt å gå i . Der går en sti videre ned mot Goksøyra som ender opp, vil jeg tro, omtrent der veien opp fra goksøyra slutter, og stien starter. Det hadde vært langt enklere å gå den veien, selv om det hadde blitt flere høydemeter opp til Branden. Jaja, man lærer så lenge man lever. Storjoen var heldigvis ikke på krigsstien i myra, det er det fort tillig på året for, men jeg fant en grein for å være på den sikre siden. Etter å ha bannet meg igjennom denne hengemyra så var jeg endelig på toppen der jeg fant stien "under" Sandshornet. Tipper jeg brukte nesten tjue mintutter på et par hundre meter! Anbefales IKKE!!
Så da var klokka begynt å bli en del, og der var fortsatt en del som gjenstod etter planen, så her var det bare å få opp dampen. En sjokolade, litt drikke (mens jeg gikk såklart) og så var det bare å gunne på.

Et knips ned Kaldkloven
Tilbakeblikksbilde like før toppen av Branden. Her ser man hele "runden" for dagen. Helt til høyre er Søre Handfangen. Deretter Ser man jo "ruta" fra toppen av passet til venstre der man kommer opp fra skogen. Så går veien over hele formasjonen (på baksiden vel og merke) og opp til varden som er høyeste punkt på øya til venstre i bildet. Så nedstigning og travers bort til Storehornet, ned mellom lisje- og storevatnet, opp til kanten og følge stien man ser i bildet opp til Rundebranden. Så stien hele vieen tilbake, og kanskje rekke å klyve opp Søre Handfangen til slutt. Men som man ser på bildet har solen gått ned, og det begynner å bli mørkere. Så time will show.
Dette bildet ned Branden vinner neppe noen fotopremie
Siden der ikke er bok på Rundebranden trengs bildebevis i samlingsøyemed :)

Da var toppen nådd, og det var bare å småløpe bortover stien i håp om å ha nok lys til siste topp.

Kvalsvika med Muletua og Barmen knipset med Frøystolen(?) i forgrunnen til venstre.

Da jeg nådde stikrysset der jeg måtte ta vurderingen om jeg skulle ta siste toppen eller ikke så fant jeg frem lommelykta jeg hadde tatt med i tilfelle det ble helt mørkt. Det va helt klart at å bestige Søre Handangen minst ville ta 30 minutter ekstra, og da ville det vært ganske mørkt. Klokka var ti, og jeg besluttet å skåne både meg selv og barnevakten og avslutte dagens tur. Nedover skogen viste det seg å være et korrekt valg. Der måtte lommelykten i bruk, og siste bildet fra bilen mot Handangen sier vel sitt.

We'll meet again. Søre Handangen i skumring. Mobilbilder blir sjeldent bra under slike lysforhold.

Uansett en kjempetur som kan anbefales på det varmeste (så sant man tar et annet veivalg fra Storehornet og videre).