Sunndal/Surnadal: Snøfjellet og Skjerdingen (20.04.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Todalen stistart mot Innerdalen (230m)
Endpoint Todalen stistart mot Innerdalen (230m)
Ascents Skjerdingen (1,519m) 20.04.2015
Snøfjellet (1,579m) 20.04.2015

En fanatstisk flott dag. En kjølig natt gjorde til at jeg måtte skrape bilvinduene før jeg kjørte opp veien mot Kårvatn til parkeringsplassen for starten av dagens tur.

Kl 0920 var jeg klar til dyst! Fulgte stien oppover og kunne ta på skia etter et kvarters tid. Lettgått føre i tydelige tråkk fra gårsdagens skientusiaster :-) jamn og slak stigning helt opp i Bjøråskaret hvor jeg tok en matbit. Her er fantastisk utsikt over mot Innerdalen med Innerdalstårnet rett imot. Får ikke stort bedre lunsjutsikt enn dette!

Hadde sovet dårlig og smågrudd meg litt til den siste biten av ryggen opp mot Snøfjellet. Ove hadde etterlatt gode spor fra sin tur dagen før. Det var jeg glad for. Visste at det var noe bratt traversering opp i sida på ca 1400 moh hvor jeg måtte ty til stegjern og isøks. Var spent på om sporene hans var frosset, men sola hadde allerede fått godt taket på denne sørvendte siden, til tross for nattens frost og at jeg startet omtrent 1,5-2 timer tidligere enn han hadde gjort. Var rimelig hardt fokusert oppi der, men det gikk over all forventning, fikk kjørt isøksa godt nedi den våte snøen. Helt sinnsykt flott skue fra toppen. Fikk meg en fin liten stund før jeg startet på returen. Jeg klarte allikevel ikke slippe gleden helt løs før jeg hadde kommet meg tilbake ned den bratte flanken tilbake til skia og sekken.. Strålende fornøyd kunne jeg etter en meget konsentrert stund, senke skuldrene og foreta en liten "wihhaa" til ære for meg selv.

Da var det bare å følge spora mine uelegant, fortsatt med feller på, ned i skaret igjen før nok en herlig matøkt. Satte fra meg sekken i skaret og fulgte Ove sine spor fra gårsdagen bratt opp ryggen til Skjerdingen. Ble ikke lenge på toppen da det blåste nokså friskt. Da var det endelig av med feller. Ganske fin, men bratt kjøring ned i Bjøråskaret igjen. Klarte, som Ove, å renne så og si helt ned til bilen igjen. For det meste på snø, men også over en del artige lyngpassasjer mot slutten.

En herlig dag i Trollheimen :-)