Hallingskarvet (04.04.2015)  3

Written by gautedj86 (Gaute Dalastøyl)

Start point Havsdalen (1,000m)
Endpoint Havsdalen (1,700m)
Ascents Hallingskarvet Vest (1,816m) 04.04.2015

Etter 8 år med drømmer endte Eline og jeg endelig på Hallingskarvet. Vi gikk via Havsdalen og Presthytta. Til topps via Prestholtskarvet.

Vi ble møtt av et fantastisk syn når vi hadde steget av heisen opp fra Havsdalen. (Gadd ikke gå blant hytter, trekk og masse folk når vi kunne få vidda for oss selv etter en liten heistur :)) Skisporene lå som trikkeskinner innover. Jeg hadde ikke forventet meg så tilrettelagte forhold på et slikt høyfjellsplatå i det hele tatt. Men det skulle vise seg at dette var en god dag å reise til Hallingskarvet. Det var det mange andre som syntes også. Har aldri sett så mange folk i løypene utenom renndager. Det var helt sykt!

Uansett. 7 kilometer var det fra Havsdalen til Prestholtseter. Litt i lengste laget for oss, som hadde forberedt oss på en hybrid mellom fjellskitur og topptur. Når vi endelig kom frem til Prestholtseter fant vi fort ut at det ikke var like god forhold utenfor sporet, som det hadde vært i skisporet. Litt trasig å gå i langrennspor med fjellski, men her handlet vi mot målet, og brydde oss ikke mye om middelet for å komme seg til målet. Og målet var Hallingskarvet.

1 time senere var vi begge i kjelleren. Føret var helt elendig! Hardt, pudder, vindpåvirket, hardt, isete, pudder, vindpåvirket. Sånn hadde det vært oppover hele fjellsida, og det gjorde det også veldig vanskelig å traversere ordentlig, så vi gikk for det meste med høyresida inn mot fjellet. Som sagt - DRIT! Så vi tok en liten lunsjpause for å samle krefter før den siste oppstigningen.

Den gikk over all forventning og plutselig var vi inne på platået. Mye folk fortsatt, og flest på langrennski (!?) Jeg hadde mistet overskuddet og var litt lei. Hadde allerede begynt å grue meg til de 7 kilometrene tilbake i langrennsporene. Så vi tok noen bilder av utsikten og kom oss ned samme vei som vi kom opp. Og det var jo heller ikke noen lett oppgave. Det var jo pudder, vindpåvirket snø, isete, hardt, pudder og så videre...

Tilslutt, nede i løypa satte vi på turboen og fikk en lang og fortjent nedkjøring mot skisenteret igjen. Det gikk fort, og det var bra. Tilbake i bilen måtte vi smile for oss selv. Det var ikke dette vi hadde forventet og gledet oss til i 8 år. Men nå har vi vært der. Hallingskarvet er fint, men det er som med mye annet fint, du må velge riktig dag å finne det ut på.